Branża leasingowa ostrzega. Te zasady mogą sparaliżować flotę firmową

Branża leasingowa i motoryzacyjna apeluje, aby elektryfikacja flot była dobrowolna i oparta na zachętach, a nie nakazach. Podczas konferencji eksperci wskazali realne bariery, takie jak infrastruktura, koszty i wartość rezydualna pojazdów.
Branża leasingowa: elektryfikacja flot wymaga zachęt, nie przymusuBranża leasingowa: elektryfikacja flot wymaga zachęt, nie przymusu.
Źródło zdjęć: © Unsplash.com | smart-me AG/Unsplash
Anita Persona

Branża leasingowa: elektryfikacja flot musi opierać się na zachętach, nie na nakazach

Komisja Europejska rozważa pełne przejście flot samochodowych firm na zeroemisyjność od 2030 roku. To oznacza wprowadzenie obowiązku korzystania z samochodów elektrycznych w przedsiębiorstwach. Podczas konferencji "Droga do zeroemisyjności: nakaz czy drogowskaz?" przedstawiciele branży leasingowej i sektora motoryzacyjnego podkreślili, że proces ten powinien opierać się na zachętach, a nie odgórnych nakazach.

Jesteśmy gotowi aktywnie wspierać proces dekarbonizacji flot - pod warunkiem, że będzie on oparty na realnych zachętach dla przedsiębiorców, a nie odgórnym przymusie - mówiła Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu (ZPL).

Poszli do Wojewódzkiego. Mówi, co potem czuł Rogacewicz

Konferencja została zorganizowana przez ZPL, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWiLP) w przededniu prezentacji przez KE inicjatywy "Greening Corporate Fleet" (GCFI), obejmującej nowe normy emisji CO2 i strategię dotyczącą akumulatorów. Projekt GCFI ma objąć wszystkie pojazdy zarejestrowane na firmy, w tym samochody służbowe, pojazdy leasingowane i wynajmowane, a także floty testowe.

W panelu poświęconym wpływowi nowych regulacji na polską gospodarkę Monika Constant wskazała, że przepisy KE dotkną nie tylko duże floty korporacyjne.

To pomysł, który ma zrewolucjonizować ideę korzystania z samochodów służbowych. Mówimy o flotach małych firm, a nawet JDG. Jesteśmy za elektromobilnością, ale chcemy rozmawiać, jak dojść do tego celu i jak wspierać naszych klientów - podkreśliła Monika Constant, prezeska ZPL.

Rząd prezentował spójne stanowisko wobec propozycji KE.

Stanowisko rządu jest jasne - cele powinny być dobrowolne, państwa muszą mieć możliwość dostosowania narzędzi, a regulacje unijne nie mogą dublować już istniejących przepisów. Konieczna jest elastyczność i neutralność technologiczna - zaznaczył Tomasz Arabik z Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Nie możemy zgodzić się na narzucenie obowiązków przez Komisję Europejską. Narzucane ramy są kontrskuteczne - właściwą drogą jest system zachęt - mówił Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Cele muszą być realne i mierzalne, a system zachęt powinien być podstawowym narzędziem również w polityce energetyczno-klimatycznej - dodał Konrad Wojnarowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii.

Przedstawiciele sektora leasingowego podkreślali również bariery praktyczne.

Widzimy korzyści w pojazdach zeroemisyjnych, ale musimy też mówić o barierach - o infrastrukturze, stabilności prawa, rynku wtórnym i wartości rezydualnej aut elektrycznych - wskazywał Paweł Piórkowski z PZWLP.

Podczas dyskusji nad europejskim procesem legislacyjnym zwrócono uwagę, że główną barierą jest ekonomika i dostępność pojazdów.

To, czego brakuje, to dyskusja, jak przyspieszyć wzrost udziału aut zeroemisyjnych. Nowe regulacje nie rozwiązują problemów - produkujemy za mało aut elektrycznych, by były tanie, ich funkcjonalność nie zawsze przekonuje, a brak infrastruktury i ryzyko spadku wartości utrudniają finansowanie - mówił Marcin Balicki, przewodniczący Rady ZPL.

Zmiana tego, co już wyjdzie z Komisji, jest bardzo trudna. W obecnym kształcie oznaczałoby to de facto zakaz kupowania przez firmy samochodów spalinowych, bo definicja floty obejmuje wszystkie pojazdy nabywane przez przedsiębiorców - podkreśliła Anna Bryłka, europosłanka.

Od tego czasu mieliśmy COVID, zerwanie łańcuchów dostaw, wojnę w Ukrainie, szok cenowy surowców. To nie jest ten sam rynek, na którym ustalano cele na 2035 r. - zauważył Jakub Faryś, prezes PZPM.

Potrzebujemy realistycznej mapy drogowej, która pozostawi klientom swobodę wyboru technologii oraz ochroni przedsiębiorców przed nadmiernymi kosztami - napisał Dariusz Joński, poseł do Parlamentu Europejskiego.

Organizatorzy konferencji podkreślili, że branża leasingowa, wynajmu i motoryzacji wspiera cele klimatyczne, ale wymaga rozwiązań dopasowanych do realiów polskiego rynku. Apelują o dialog z Komisją Europejską oraz państwami członkowskimi w celu stworzenia bardziej realistycznego i opartego na zachętach modelu transformacji flot firmowych.

Wybrane dla Ciebie
Legnica: Pilnie potrzebna krew. RCKiK apeluje
Legnica: Pilnie potrzebna krew. RCKiK apeluje
Bydgoszcz: Na Zawiszy finiszuje budowa nowoczesnej hali sportowej
Bydgoszcz: Na Zawiszy finiszuje budowa nowoczesnej hali sportowej
Organizacja kuchni w rezydencji Króla Henryka VIII
Organizacja kuchni w rezydencji Króla Henryka VIII
Katowice: IX edycja Śląskiego Festiwalu Nauki dobiega końca
Katowice: IX edycja Śląskiego Festiwalu Nauki dobiega końca
Bydgoszcz: Nowa kładka już na Fordońskiej. Za kilka miesięcy skorzystają z niej rowerzyści
Bydgoszcz: Nowa kładka już na Fordońskiej. Za kilka miesięcy skorzystają z niej rowerzyści
Chrzanów: Miał ponad trzy promile i jechał całą szerokością jezdni. Czujny świadek uratował innych kierowców
Chrzanów: Miał ponad trzy promile i jechał całą szerokością jezdni. Czujny świadek uratował innych kierowców
Stalowa Wola: Szpital ponownie otrzymał certyfikat wysokiej jakości usług medycznych
Stalowa Wola: Szpital ponownie otrzymał certyfikat wysokiej jakości usług medycznych
Szczecinek: Wzmożone patrole policji przy torach. Trwa operacja "TOR"
Szczecinek: Wzmożone patrole policji przy torach. Trwa operacja "TOR"
Zakopane: O zimie na Krupówkach można zapomnieć. Wywieziono cały śnieg
Zakopane: O zimie na Krupówkach można zapomnieć. Wywieziono cały śnieg
Grochowalsk: Warsztaty piernikowe 2025 – świąteczna zabawa
Grochowalsk: Warsztaty piernikowe 2025 – świąteczna zabawa
Trzęsienie ziemi w gigancie energetycznym. Bolesne zmiany w zarządzie
Trzęsienie ziemi w gigancie energetycznym. Bolesne zmiany w zarządzie
Tarnobrzeg: Mamy w mieście rondo imienia "Choinki Życzeń"
Tarnobrzeg: Mamy w mieście rondo imienia "Choinki Życzeń"
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟