Bydgoszcz: Nowa kładka już na Fordońskiej. Za kilka miesięcy skorzystają z niej rowerzyści
W związku ze skomplikowaną operacją logistyczną, jaką było przewiezienie 56-metrowej kładki na Fordońską, a następnie jej rozładunek i montaż, w piątek wieczorem na miejscu wprowadzono ograniczenia w ruchu. Na czas prowadzenia prac jezdnię południową ul. Fordońskiej wyłączono z ruchu, a na północnej wprowadzono ruch dwukierunkowy. Zmiana miała potrwać do godzin porannych w poniedziałek.
Pierwszy taki jarmark w historii. "Zaskoczył mnie rozmach"
- Nowa kładka pieszo-rowerowa już na swoim miejscu. Oznacza to, że ruch na jezdni południowej ul. Fordońskiej (przy ul. Sochaczewskiej) udało się przywrócić znacznie szybciej niż zakładano - przekazał w niedzielę tuż po 9 rano Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Transport wielkogabarytowy, w asyście pojazdów pilotażowych, wyruszył z hali produkcyjnej wykonawcy, którym jest firma Kormost, w nocy z piątku na sobotę około północy. Konstrukcję z Glinek na Siernieczek przewieziono m.in. przez al. Jana Pawła II, Wojska Polskiego, Toruńską i most Kazimierza Wielkiego.
Brakujący odcinek
Kładka pieszo-rowerowa na wysokości linii kolejowej nr 201 ma ułatwić życie przede wszystkim rowerzystom. Obecne warunki zniechęcają wielu do podróżowania tą trasą. Aby ją pokonać, muszą wprowadzać jednoślad po schodach (zamontowane są tam prowadnice) na wiadukt drogowy i w ten sam sposób po chwili go opuścić. Nowa kładka będzie miała ok. 5 metrów szerokości.
- Konstrukcja kładki będzie się składać z dwóch kratownic o długości 45 metrów, pomiędzy którymi przebiegać będzie droga rowerowa. Z myślą o użytkownikach jednośladów ciąg rowerowy nad samymi torami kolejowymi będzie chroniony osłonami przeciwporażeniowymi, a na pozostałej długości - balustradą. Do wykonania konstrukcji stalowej kładki przeznaczone zostanie ponad 41 ton stali, na których ułożone zostanie ponad 130 ton betonu zbrojonego - informuje ZDMiKP.
Kładka jest jednym z elementów budowy nowej drogi rowerowej na Fordońskiej. Trasa ma długość ok. 0,6 km i składa się z dwóch odcinków - od ul. Sochaczewskiej do istniejącej drogi za torami kolejowymi oraz od końca istniejącej drogi rowerowej do ul. Wiślanej. Elementem inwestycji są również m.in. wyposażenie w sygnalizację świetlną skrzyżowania Fordońska i Sochaczewska (wraz z budową lewoskrętu z Fordońskiej w Sochaczewską) oraz nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską.
Wykonawcą zadania realizowanego w systemie "zaprojektuj i wybuduj" jest firma Kormost. Wartość prac to ponad 10 mln zł. Inwestycja realizowana jest ze środków z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Zakończenie całej inwestycji planowane jest w maju 2026 roku.