Budowa drogi S19. Trwa montaż belek na wiadukcie nad trasą S8 na węźle Białystok Zachód.
To pierwszy na Podlasiu ekspresowy węzeł typu koniczyna i docelowo jeden z dwóch - mówił w czwartek dyrektor kontraktu Szymon Pawelec.
Budowa tego odcinka ekspresowej S19 rozpoczęła się w połowie marca 2024 roku. Kontrakt realizuje konsorcjum PORR i Unibep.
Obecnie zaawansowanie prac szacujemy na ponad 60 proc. - poinformował w czwartek na placu budowy Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na 10-kilometrowej trasie będzie 13 obiektów mostowych. W tym mosty - nad rzekami Supraśl i Białą, a także wiadukt kolejowy nad torami Białystok – Ełk.
Na wszystkich mamy w zasadzie zrobione ustroje nośne - wyjaśnił Tomasz Klekotko, kierownik budowy.
Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś.
Termin oddania tego odcinka to druga połowa 2026 roku - poinformował Rafał Malinowski.
Już wiadomo, że początkowy fragment, czyli okolice budowanego wiaduktu w Krynicach, zostanie w przyszłości uzupełniony o kolejny obiekt. GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na budowę dwóch rond i zjazdów, czyli węzła Dobrzyniewo Północ. Ma być gotowy w 2028 roku.
W tym samym czasie powinna zakończyć się budowa innego odcinka S19 Białystok Północ-Dobrzyniewo. Będzie go budował Unibep. Na razie wykonawca czeka na decyzję Zezwolenia Realizacji Inwestycji Drogowej. To zielone światło na wbicie pierwszej łopaty. W ramach tego odcinka węzeł Białystok Północ (dawniej Sochonie lub Katrynka) zostanie rozbudowany do klasycznej koniczynki.