Budowa S7 Widoma-Kraków. Gęstnieją konstrukcje na węźle Mistrzejowice. Będą zmiany w ruchu na trasie od poniedziałku
Postęp pracy na S7 w Krakowie
Na węźle Mistrzejowice w ciągu budowanej trasy S7 najbardziej kierowców mogą drażnić... filary przyszłej estakady. Stoją i stoją od miesięcy, a jakoś jezdnie się na nich nie pojawiały. To się jednak zaczęło zmieniać. Poniżej zdjęcie z przełomu maja i czerwca 2025. A na pierwszym zdjęciu z najnowszej serii od GDDKiA widać, że na kilku filarach pośrodku już coś wyrosło i zostały połączone konstrukcją, która ma się wydłużać i zmieniać w brakujący fragment węzła. Obok wąskie gardło, z którego dziś korzystają kierowcy by wjechać z S7 na Północną Obwodnicę Krakowa. Nie tak to miało wyglądać. Dziś postęp robót budowlanych na krakowskim odcinku inwestycji to niecałe 60 proc. prac. do wykonania.
Cały czas trwają prace właśnie na 5-kilometrowym odcinku w obrębie Krakowa. I tak jest od grudnia 2024. Ponad 2-kilometrowy odcinek od węzła Grębałów do węzła Nowa Huta GDDKiA chce oddać do użytku z końcem roku 2025, a mniej więcej w połowie 2026 roku węzeł Mistrzejowice i odcinek od tego węzła do węzła Grębałów. Pozostały odcinek trasy, bliżej Widomej jest już przejezdny choć i tam trwają prace. Nie w pełni funkcjonują tutaj węzły Łuczyce i Raciborowice. Kierowcy napotykają ograniczenia prędkości i częściowe zamknięcia. To ciągle plac budowy, choć roboty toczą się poza główną arterią. Do końca czerwca miały być jednak już w pełni otwarte.
Zmiana organizacji ruchu na odcinku łącznica z POK - węzeł Raciborowice
Od najbliższego poniedziałku GDDKiA zmienia organizację ruchu na S7 na odcinku od łącznicy z POK do węzła Raciborowice. W związku z zamknięciem na tym odcinku drogi w kierunku na Warszawę, ruch pojazdów będzie się odbywał dwukierunkowo na drodze w kierunku do Krakowa. Na tym odcinku będzie także ograniczenie prędkości do 60 km/h. Za węzłem Raciborowice ruch powróci poprzez przełączkę z powrotem na drogę w kierunku Warszawy i dalej już będzie się odbywać normalnie.
Wskazany odcinek zamykany jest w związku z wymianą asfaltu. "Będziemy ściągać, czyli frezować, dwie górne warstwy – ścieralną i wiążącą, a następnie układać nową mieszankę asfaltową. Również i w tym przypadku przeprowadzimy standardowe testy laboratoryjne, w celu weryfikacji jakości nowej mieszanki. Po uzyskaniu pozytywnych rezultatów przystąpimy do obioru tego fragmentu drogi. Na innych miejscach tego odcinka S7 odbiory już się zaczynają, ponieważ przygotowujemy się do oddania całego zamiejskiego odcinka S7, czyli pełnych 18 km - co powinno nastąpić na przełomie lipca i sierpnia" - podaje GDDKiA.
Opis budowy trasy S7
Chodzi o budowę drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma (bez węzła) do węzła Nowa Huta dawniej Igołomska (bez węzła) długości ok 18,3 km wraz z obiektami inżynierskimi i towarzysząca infrastrukturą. Inwestycja zlokalizowana jest na terenach gmin: Iwanowice, Michałowice, Kocmyrzów-Luborzyca oraz na terenie gminy miejskiej Kraków.
Ten odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S7 Warszawa – Rabka – Chyżne – Słowacja oraz element sieci kompleksowej TEN-T.
Inwestycja podzielona jest na dwa odcinki trasy S7: Odcinek nr 1 tzw. zamiejski od węzła Widoma do węzła Raciborowice oraz Odcinek nr 2 tzw. miejski od węzła Raciborowice do węzła Nowa Huta. Całkowita wartość trasy S7 tj. odcinek 1 i 2 wynosi 1 668 754 795,68 zł brutto.