Bydgoszcz: Miasto zwycięża w Rankingu Miast Przyjaznych Kierowcom 2025
To już dziewiąta edycja prestiżowego rankingu, który zestawia największe polskie miasta w dwóch kategoriach - powyżej i poniżej 300 tys. mieszkańców. W grupie metropolii Bydgoszcz po raz pierwszy okazała się najlepsza, wyprzedzając Lublin, Warszawę i Kraków. Na przeciwnym biegunie znalazły się Poznań i - ku zaskoczeniu wielu - Gdańsk, który od lat był w czołówce zestawienia, a w 2024 roku wygrał całe zestawienie.
Wysoką pozycję Bydgoszczy zapewniły m.in. niskie opłaty za parkowanie, rozwinięta infrastruktura Park&Ride, korzystne ceny ubezpieczeń OC i przystępne stawki za wymianę opon. Miasto odnotowało również jedne z najlepszych wyników w zakresie liczby kolizji oraz średnich prędkości jazdy po centrum - mimo lekkiego pogorszenia wskaźników w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Śląska dominacja wśród mniejszych miast
W kategorii miast do 300 tys. mieszkańców triumfował Sosnowiec, który od trzech lat nie schodzi z najwyższego stopnia podium. Za nim uplasowały się Częstochowa i Gliwice. Katowice, choć niewiele im zabrakło do czołówki, zakończyły rywalizację na piątym miejscu. Zestawienie zamyka Rzeszów - podobnie jak w roku 2024.
Toruń i Gdynia zanotowały znaczny spadek w rankingu, ustępując m.in. Białemustokowi i Kielcom.
Co decydowało o wynikach?
Ranking oparto na analizie danych z siedmiu kluczowych kategorii: średnia prędkość jazdy, liczba kolizji, zasady funkcjonowania stref płatnego parkowania, dostępność stacji ładowania aut elektrycznych, ceny paliw, koszt OC i koszt wymiany opon. Dane pochodziły głównie z systemu Yanosik, którego społeczność liczy ponad 5 milionów aktywnych użytkowników.
- Dzięki użytkownikom Yanosika mamy dostęp do obiektywnych i reprezentatywnych informacji z całej Polski - podkreśla Michał Rożyński z firmy Neptis S.A., operatora systemu.
W tegorocznej edycji zrezygnowano z oceny dostępności carsharingu - usługi, która nie zyskała w Polsce tak dużej popularności, jak wcześniej przewidywano.
- Nie chodzi o znalezienie miejsca idealnego, ale o wskazanie tych miast, które wypadają najlepiej na tle pozostałych i mogą być wzorem dla innych - mówi Iza Maciejko-Osmańska z Oponeo.pl.
O udziale miasta w rankingu decyduje wyłącznie liczba mieszkańców - zestawienie obejmuje zawsze te same 19 największych ośrodków miejskich. Dane pozyskiwane są niezależnie - samorządy nie biorą udziału w przygotowaniu raportu, a ich rola ogranicza się jedynie do dostarczania publicznych informacji, np. o strefach parkowania.