CKE pokazuje klucz odpowiedzi. Tak oceniano egzamin ósmoklasisty z angielskiego
W tym artykule:
Co oceniano i kiedy był egzamin?
Egzamin z języka angielskiego odbył się w czwartek, 15 maja 2025 roku – trzeciego dnia sesji egzaminu ósmoklasisty. Wcześniej napisali już egzamin z języka polskiego oraz z matematyki.
Uczniowie zmagali się z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu pisanego, znajomość struktur językowych oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej.
Wyniki egzaminów zostaną ogłoszone w piątek, 4 lipca. Zanim jednak uczniowie poznają oficjalne punkty, mogą już teraz zapoznać się z zasadami ich przyznawania. CKE opublikowało oficjalne kryteria oceniania – to realna szansa, by zrozumieć, dlaczego niektóre odpowiedzi będą ocenione wyżej, a inne niżej.
Jak oceniano zadania zamknięte i otwarte w arkuszu z języka angielskiego?
Egzamin składał się z kilku części:
- rozumienie ze słuchu,
- rozumienie tekstów pisanych,
- tworzenie wypowiedzi pisemnej.
Część zadań była zamknięta (np. wybór odpowiedzi A–B–C), a część otwarta (uzupełnianie luk, tłumaczenie fragmentów, krótkie wypowiedzi pisemne). Oceniano tylko pełne i zgodne z kluczem odpowiedzi – z jasno określonymi zasadami zaliczania lub niezaliczania.
W przypadku zadań otwartych za każdą poprawną odpowiedź przyznawano 1 punkt, niezależnie od formy gramatycznej – o ile mieściła się w dopuszczalnym zakresie klucza.
Błędy ortograficzne, gramatyczne czy interpunkcyjne powodowały utratę punktu, jeśli zmieniały znaczenie wypowiedzi lub sprawiały, że odpowiedź przestawała być komunikatywna.
Brak odpowiedzi, dopiski poza miejscem odpowiedzi, czy nieczytelne zapisy skutkowały przyznaniem 0 punktów. Uzupełnienia musiały być logiczne, spójne z kontekstem tekstu lub nagrania i językowo poprawne.
Zasady oceniania wypowiedzi pisemnej: liczy się treść i forma, ale też komunikatywność
Ostatnie zadanie egzaminacyjne z języka angielskiego polegało na napisaniu krótkiej wypowiedzi – w 2025 roku był to e-mail, a zadanie brzmiało:
Właśnie wróciłeś/wróciłaś z zagranicznej wycieczki szkolnej. W e-mailu do kolegi poznanego za granicą:• wyjaśnij, dlaczego uważasz wycieczkę za udaną• napisz, jaki problem Twoja grupa miała w drodze powrotnej• zaproś kolegę do siebie i zaproponuj, jak spędzicie wolny czas.
Oceniano zadanie maksymalnie na 10 punktów, według pięciu kryteriów:
- treści,
- spójności i logiki wypowiedzi,
- zakresu środków językowych,
- poprawności językowej,
- oraz zgodności z formą wypowiedzi.
Aby zdobyć pełną punktację, uczeń musiał odnieść się do wszystkich elementów podanych w poleceniu, zachować poprawną formę oraz zadbać o spójność, różnorodność językową i komunikatywność.
Jeśli uczeń nie zrealizował któregoś z elementów treści lub jego wypowiedź była uboga językowo, nieuporządkowana, zawierała liczne błędy zmieniające znaczenie – przyznawano niższą punktację. Praca nieczytelna, niezwiązana z tematem, napisana w innym języku lub zawierająca treści obraźliwe była oceniana na 0 punktów. CKE zwraca uwagę, że istotna była nie tylko poprawność, ale i funkcjonalność wypowiedzi – tekst miał być zrozumiały, zgodny z typem formy i adekwatny do sytuacji komunikacyjnej.