CPK rusza z przetargiem na tunel i stację podziemną pod lotniskiem
Etapowy przetarg i ogromna skala tunelu pod CPK
CPK ogłosił przetarg na projekt i budowę tunelu oraz stacji kolejowej wraz z halą peronową pod przyszłym lotniskiem - przekazała w poniedziałek spółka. Zawarcie umowy planowane jest w I kwartale 2027 roku, a finał prac - w 2031 roku.
Spółka poinformowała, że całość przetargu została podzielona na dwie części. W pierwszym etapie - prowadzonym w trybie dialogu konkurencyjnego - podmioty będą składać wnioski o dopuszczenie do udziału. Do kolejnego etapu zostanie dopuszczonych maksymalnie pięciu oferentów w każdej z dwóch części. Wyłoniony wykonawca będzie odpowiedzialny zarówno za projekt, jak i budowę stacji oraz tunelu z halą peronową.
Alkohol po nocnej zmianie? Psycholog mówi, czemu to pułapka
CPK podkreślił, że planowany tunel pod lotniskiem będzie zdecydowanie większy pod względem kubatury niż inne tego typu obiekty w Polsce.
"Jego kubatura to około 3,5 mln m sześc., czyli więcej niż tunel kolejowy koło Limanowej (430 tys. m sześc.) czy tunele drogowe na S3 koło Kamiennej Góry (1,3 mln m sześc.) i na Zakopiance (600 tys. m sześc.). Jego całkowita długość to około 6 km, będzie on więc niemal o 1,5 km dłuższy od tunelu dla kolei dalekobieżnej, który CPK buduje w Łodzi" - dodała spółka.
Dworzec, tory i wyloty na całą Polskę. Kiedy ruszą prace?
W obiekcie przebiegną linie kolejowe nr: 5, 85 oraz 88. Od wschodniej strony tunelu znajdzie się 6 torów, które w obszarze dworca kolejowego rozwidlą się do 12, a następnie w zachodniej części tunelu ponownie zwężą się do 6 torów.
"Zachodni wylot, zakończony rozplotami, umożliwi wyjazd w kierunku Gdańska, Katowic i Łodzi, a wschodni pozwoli na bezpośredni przejazd do Warszawy" - poinformowała spółka.
Kryteriami oceny ofert w przetargu będą cena, metodyka realizacji przedmiotu zamówienia oraz warunki gwarancji. Rozstrzygnięcie obu części przetargu i zawarcie umów planowane jest w I kwartale 2027 roku.
Inwestycja stanowi część większego Programu CPK, w ramach którego ma powstać nowe centralne lotnisko między Warszawą a Łodzią oraz sieć Kolei Dużych Prędkości. Port lotniczy ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, a jego struktura umożliwi stopniową rozbudowę w przyszłości.
Zgodnie z harmonogramem, budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma ruszyć w 2026 roku. W 2031 r. port ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a rok później zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa - CPK - Łódź.
Szacowany koszt całej inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.