Częstochowa: Nowy dworzec PKP w rośnie w oczach. Tak postępuje budowa
Nowy dworzec PKP w Częstochowie rośnie w oczach
Nowy budynek dworca powstaje po wschodniej stronie torów, w miejscu rozebranej latem mniejszej części obiektu. Firma Texom, generalny wykonawca, przekazała, że jest na "końcowym etapie posadowienia budynku", po którym rozpocznie montaż stalowej konstrukcji i roboty żelbetowe.
Wyciek rozmowy Witkoffa. Ekspert tłumaczy, w co grają Amerykanie
Jednocześnie sporo dzieje się na istniejącym pasażu nad torami. Jak informuje wykonawca, trwa montaż okładzin ścian z płyt warstwowych, a także konstrukcji stalowej i blachy trapezowej na dachu. Celem jest zamknięcie pasażu jeszcze w tym roku.
Po stronie zachodniej wciąż stoi największy gmach dawnego dworca, ale teren zmienia się z tygodnia na tydzień. Wyburzono już prowadzące do budynku monumentalne boczne schody i ich zadaszenie. Po wschodniej stronie prowadzone są intensywne roboty ziemne.
Rybnik zaprojektował, a Kraków buduje dworzec w Częstochowie
Dzisiejszy kształt inwestycji to efekt konkursu architektonicznego z 2019 roku, poprzedzonego konsultacjami trwającymi od 2017 roku. Wystartowały 23 pracownie, a żadna nie zaproponowała zachowania dotychczasowego dworca.
Wygrało konsorcjum TOPROJEKT z Rybnika oraz AND STUDIO i Studio Antonini z Paryża. Projekt zakłada powstanie dwóch połączonych obiektów - nowego dworca kolejowego i terminalu autobusowego. Inwestorem pozostaje PKP, a wykonawcą Texom.
Według zapowiedzi, część wschodnia dworca z pawilonem, kasami i wieżą zegarową ma być gotowa w 2026 roku.
Trzy strefy funkcji dla pasażerów
Nowy dworzec ma opierać się na prostych, przeszklonych bryłach po obu stronach torów. Projekt przewiduje trzy główne części: wschodni pawilon od ul. Piłsudskiego z kasami, automatami biletowymi, poczekalnią, toaletami, miejscem zabaw, lokalem gastronomicznym i kaplicą; pasaż nad torami, znacznie powiększony wszerz i wzwyż, przeznaczony w dużej mierze na funkcje handlowe oraz część zachodnią od strony pl. Rady Europy, wysuniętą w kierunku placu, z poczekalnią, toaletami i biletomatami. W sąsiedztwie przewidziano stanowiska autobusowe.
Na placu Rady Europy, w sąsiedztwie wejścia na dworzec, Miasto Częstochowa będzie realizować projekt centrum przesiadkowego, które pozwoli na modernizację i zazielenienie placu. Miasto czeka jednak z rozpoczęciem tego projektu na ruchy PKP związane z przebudową głównego gmachu dworca kolejowego.
Wracając jednak na wschodnią stronę torowiska, jednym z najbardziej charakterystycznych elementów nowego obiektu będzie wolnostojąca wieża zegarowa z okładziną z mlecznego szkła. Ma to być odwołanie do architektury dawnego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który niegdyś obsługiwał ruch w Częstochowie.
PKP zapewnia, że budynek zostanie w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. W obiekcie znajdą się windy, schody ruchome, ścieżki prowadzące oraz nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Projekt przewiduje również rozwiązania ograniczające zużycie energii.