Częstochowa: Spadł ruch pasażerski na kolei. Do liderów nam daleko, ale Katowice też zaliczają widoczny zjazd w dół
W tym artykule:
Miniony rok był najlepszym w historii pomiarów UTK. Wrocław Główny, Kraków Główny i Poznań Główny pozostają liderami krajowego ruchu pasażerskiego, obsługując odpowiednio 28,78 mln, 26,90 mln i 26,896 mln pasażerów rocznie. W ścisłej czołówce są też stacje w Warszawie, Gdańsku i Trójmieście, gdzie rozbudowana siatka połączeń aglomeracyjnych wspiera mobilność mieszkańców.
- Rok 2024 pokazał, że kolej w Polsce nie tylko odzyskuje swój dawny potencjał, ale i wkracza w nowy etap rozwoju - jako nowoczesny, dostępny i ważny filar transportu publicznego. Rekordowa wymiana pasażerska potwierdza rosnącą rolę kolei w systemie codziennej mobilności - podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Częstochowa wypadła z "trzydziestki"
Jak ruch pasażerów kolei przedstawia się pod Jasną Górą? Największą stacją kolejową w Częstochowie jest Częstochowa Główna, która w 2024 roku obsłużyła 9 600 pasażerów dziennie - co przekłada się na około 3,5 miliona rocznie. Choć to znacznie mniej niż w przypadku liderów (Wrocław - 28,78 mln, Kraków - 26,90 mln, Poznań - 26,896 mln), Częstochowa wypada nieźle w skali miast średniej wielkości, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że nie jest stolicą województwa.
Dla porównania - średnia wymiana pasażerska na stacjach z top 3 wynosi: Wrocław Główny - 78,64 tys. pasażerów dziennie; Kraków Główny - 73,49 tys.; Poznań Główny - 73,49 tys.
Niestety porównując dane do poprzedniego raportu, widać wyraźny spadek liczby pasażerów na częstochowskich stacjach. W 2023 roku stacja Częstochowa Główna zajmowała 29. miejsce w kraju z wymianą pasażerską na poziomie 10 100 osób dziennie, natomiast w 2024 roku spadła na 38. pozycję, notując odpływ pasażerów do 9 600 dziennie.
Częstochowa a Katowice
Porównując Częstochowę z Katowicami, trudno nie zauważyć ogromnej różnicy w skali ruchu pasażerskiego. Choć oba miasta należą do województwa śląskiego i mają status dużych ośrodków miejskich, ich znaczenie na kolejowej mapie Polski jest zdecydowanie odmienne. Wynika to oczywiście z faktu, iż Katowice są stolicą województwa i dużej aglomeracji.
Katowice, mimo spadku liczby pasażerów w 2024 roku, utrzymały się w ścisłej czołówce krajowej - na 6. miejscu w Polsce. Jednocześnie jest to jeden z największych spadków wśród czołowych stacji w skali kraju. Roczna wymiana pasażerska wyniosła na głównej stacji w stolicy województwa śląskiego 16,33 miliona osób, czyli około 44 600 dziennie i spadła o 7,2% względem 2023 roku. Dla porównania, Częstochowa Główna obsłużyła ponad 4,5 razy mniej pasażerów niż Katowice. Warto też dodać, że Katowice - mimo spadku - nadal zachowują silną pozycję regionalnego węzła.
Pasażerów mniej. Dworzec też maleje
Przypomnijmy, że w czerwcu 2025 roku rozpoczęto rozbiórkę budynku dworca PKP Częstochowa, co wywołało kontrowersje zarówno wśród mieszkańców, jak i architektów. Obiekt z lat 90., mimo że przez lata zaniedbany, był symbolem nowoczesności tamtego okresu. Częstochowianie wspominają też o marnotrawstwie pieniędzy na wyburzanie nie tak starego dworca. Prace rozbiórkowe jednak trwają. Najpierw zniknął pawilon po wschodniej stronie torów kolejowych, a teraz zaczęły się prace po zachodniej stronie.
W miejscu wyburzanego dworca ma stanąć nowy, mniejszy i jak zapewniają władze PKP, bardziej funkcjonalny obiekt - ma być lepiej zintegrowany z przystankami autobusowymi i ruchem pieszym, ale w opinii części mieszkańców to "zubożenie" architektury miejskiej i degradacja.
Przetasowania w rankingu największych stacji
Ranking największych stacji kolejowych w Polsce przyniósł inne zmiany w skali krajowej. Wrocław Główny utrzymał pozycję lidera z wymianą 28,78 mln pasażerów rocznie, ale tuż za nim nastąpiły znaczące przetasowania. Kraków Główny awansował z 3. na 2. miejsce, notując wzrost o 16,6% - z 23,08 mln do 26,898 mln pasażerów. Poznań Główny spadł na 3. pozycję mimo wzrostu do 26,896 mln pasażerów.
Warszawa Centralna awansowała z 7. na 4. miejsce. Stacja zanotowała znaczny wzrost o 56,8%, z 12,78 mln do 20,04 mln pasażerów rocznie. To największy wzrost procentowy wśród wszystkich głównych stacji w kraju.
Szczególnie dynamiczny rozwój widać w regionie Trójmiasta. Gdańsk Główny awansował o jedną pozycję (na 5. miejsce) z wymianą 17,66 mln pasażerów (+27,6%). Jeszcze większy skok zaliczył Gdańsk Wrzeszcz - z 9. na 7. pozycję, zwiększając ruch pasażerski o 34,4% do 16,13 mln rocznie.
Spadki w rankingu dotknęły głównie wspomniane Katowice (z 4. na 6. miejsce, -7,2% ruchu) i Gdynię Główną (z 5. na 8. miejsce).