Częstochowa: Znana firma przyspiesza restrukturyzację
W pierwszym półroczu 2025 roku ZF Friedrichshafen AG wypracowała 874 mln euro skorygowanego zysku EBIT, co oznacza wzrost z 780 mln euro rok wcześniej. Przełożyło się to na skorygowaną marżę EBIT w wysokości 4,4% wobec 3,5% w analogicznym okresie 2024 roku. Jednocześnie przychody spadły o 10,3% - do 19,7 mld euro. Głównym powodem była zmiana organizacyjna - przeniesienie montażu osi do spółki joint venture ZF Foxconn Chassis Modules GmbH.
- ZF jest w trakcie najbardziej kompleksowego programu restrukturyzacji w swojej historii. Naszym priorytetem jest rentowność, konkurencyjność i pozycjonowanie się tak, aby sprostać wyzwaniom przyszłości - powiedział dr Holger Klein, CEO ZF.
Przyspieszona reorganizacja i strategiczne zmiany
Firma konsekwentnie realizuje strategię "Wzmocnić nasze mocne strony" ogłoszoną w 2023 roku. Koncentruje się na rozwoju obszarów o największym potencjale wzrostu - takich jak technologie podwoziowe, systemy dla pojazdów użytkowych, rozwiązania przemysłowe i usługi. Jednocześnie rezygnuje z mniej perspektywicznych projektów, w tym z rozwoju autonomicznych wahadłowców.
W ramach reorganizacji ZF analizuje także struktury korporacyjne oraz rentowność poszczególnych grup produktowych. W przypadku dywizji Electronics and ADAS rozważane są strategiczne opcje, w tym partnerstwa. Duże zmiany zapowiedziano również w dywizji Electrified Powertrain Technology - obejmą one zarówno strukturę zatrudnienia, jak i wybór lokalizacji produkcji.
Redukcja zatrudnienia
Na koniec czerwca 2025 roku liczba pracowników ZF wyniosła 157 845 - to spadek o ponad 2% w porównaniu z końcem 2024 roku. W Niemczech zatrudnienie zmniejszyło się o 2,6%, do 50 683 osób. W przeliczeniu na pełne etaty oznacza to redukcję o 11 200 FTE globalnie, z czego 5700 w Niemczech. Kolejne 4700 pracowników odeszło na emeryturę lub zawarło umowy o częściowym przejściu na emeryturę.
- Proces ten prowadzimy z najwyższą możliwą odpowiedzialnością społeczną, choć w niektórych lokalizacjach nie da się uniknąć trudnych decyzji - zaznaczył Holger Klein.
Silniki nowej generacji z Chin
Jak podał serwis TransInfo, w czerwcu ZF oficjalnie rozpoczęła seryjną produkcję nowej generacji asynchronicznych silników elektrycznych w zakładzie w Hangzhou, w Chinach. Technologia ta oparta jest na platformowym podejściu umożliwiającym elastyczne dopasowanie napędów do wymagań klientów, skrócenie czasu wprowadzenia produktu na rynek oraz łatwiejszą skalowalność - wszystko w ramach konkurencyjnego modelu kosztowego.
Śląskie jako zaplecze technologiczne ZF
Choć firma inwestuje również poza Europą, Polska - a w szczególności województwo śląskie - pozostaje dla ZF jednym z kluczowych obszarów działalności. W Częstochowie działa jeden z największych zakładów koncernu w Europie, gdzie produkowane są m.in. systemy bezpieczeństwa oraz komponenty elektroniczne. Mieści się tam również centrum usług wspólnych i centrum inżynieryjne.
ZF obecna jest też w Czechowicach-Dziedzicach, gdzie funkcjonuje zakład specjalizujący się w nowoczesnych układach kierowniczych, a także w Bielsku-Białej i Gliwicach - w tych lokalizacjach prowadzone są m.in. działania inżynieryjne oraz produkcja elementów układów napędowych i hamulcowych. Łączne zatrudnienie ZF w województwie śląskim przekracza 6,5 tys. osób.