Opatowo: Budowa obwodnicy. Ruch tymczasowy po nowej jezdni drogi krajowej numer 9 i łącznicy węzła
Budowa obwodnicy Opatowa. Ruch tymczasowy po nowej jezdni drogi krajowej numer 9 i łącznicy węzła
- W związku z planowanymi robotami przy budowie kolejnej łącznicy węzła zamknięty zostanie odcinek drogi krajowej 9 od początku inwestycji, od strony Porudzia (obecnie z ruchem wahadłowym) do ronda na skrzyżowaniu "dziewiątki" z łącznikiem północnym w ciągu drogi krajowej 74. Ruch na tym odcinku poprowadzony zostanie tymczasowo jedną jezdnią nowej drogi krajowej 9 i łącznicami węzła - informuje Małgorzata Pawelec-Buras z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Po wprowadzeniu nowego tymczasowego oznakowania, na początkowym krótkim fragmencie inwestycji, w miejscu, gdzie wybudowane zostanie rondo komunikujące budowaną dwujezdniową DK9 z jej dotychczasowym przebiegiem i drogami dojazdowymi, obowiązywał będzie ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
Dalej, jadąc od Ostrowca Świętokrzyskiego w kierunku Opatowa wjedziemy prawą jezdnię nowego odcinka drogi krajowej 9 (fragment obwodnicy Opatowa). Ruch odbywał się będzie jedną jezdnią w obu kierunkach, a następnie skierowany zostanie na nową łącznicę węzła. Również na zawężonym fragmencie łącznicy obowiązywał będzie ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. Po kolejnym odcinku łącznicy poprowadzonym nowym wiaduktem ruch obywał się będzie w obu kierunkach. Dojedziemy nim do ronda, z którego można zjechać na łącznik północny drogi krajowej 74 w kierunku Ożarowa lub istniejącą drogą krajową 9 w kierunku Opatowa. Taka organizacja ruchu obowiązywać będzie do planowanego we wrześniu zakończenia robót w obrębie węzła.
Cztery wiadukty i trzy ronda dla użytkowników
Wiadukt w obrębie węzła na skrzyżowaniu drogi krajowej 9 i łącznika północnego drogi krajowej 74 będzie czwartym z kolei udostępnionym obiektem, wybudowanym w ramach obwodnicy Opatowa. Użytkownicy korzystają już z wiaduktu w ciągu drogi powiatowej nad budowaną drogą krajową 9 w Tomaszowie, a także z obiektu w ciągu drogi gminnej nad S74 w Okalinie. Te dwie zmiany ułatwiły ruch lokalny. Z kolei udostępnienie w lipcu wiaduktu w Jałowęsach i ronda w ciągu drogi krajowej 74 ułatwiło przede wszystkim podróżowanie tranzytem na odcinku Kielce - Opatów.
Prace na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 zakończą się w tym roku. W związku z robotami ruch wahadłowy obowiązuje jeszcze na drodze krajowej 74 między Jałowęsami a Opatowem w obrębie budowanego ronda na skrzyżowaniu z nowym przebiegiem drogi krajowej 9. Czynne są natomiast ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej 9 z łącznikiem północnym w ciągu drogi krajowej 74 do obwodnicy Opatowa i na skrzyżowaniu budowanej S74 z istniejącą DK9 w Okalinie. Jako odrębna inwestycja w maju br. oddany został do użytkowania 3-kilometrowy łącznik północny drogi krajowej 74 z trzema wiaduktami i rondem w Adamowie (do czasu otwarcia obwodnicy Opatowa dla relacji Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik/Lublin).
Zaawansowanie planowanych do końca III kwartału br. robót na budowie obwodnicy Opatowa to około 90 procent. Na trasie głównej w ponad 95 procentach ułożona została podbudowa bitumiczna i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni. W ponad ¾ ułożona została ostatnia warstwa ścieralna. Wykonywane jest oznakowanie poziome. Na mostach, wiaduktach i estakadach prowadzone są roboty wykończeniowe. Do wykonania pozostało m.in. ułożenie nawierzchni na pozostałych odcinkach obwodnicy, wykonanie prac przy rondach i łącznicach na połączeniach nowych i istniejących dróg, prace przy oznakowaniu, a także szereg robót wykończeniowych.
Budowa obwodnicy Opatowa z unijnym wsparciem
Budowa obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej 9 i S74 oraz łącznika północnego w ciągu drogi krajowej 74 została dofinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Kwota dofinansowania projektów to 336,7 miliona złotych, a ich całkowity koszt to 688,9 miliona złotych.