Czy to koniec tradycyjnej sprzedaży samochodów?

Nowa konkurencja, zwłaszcza dynamicznie wchodzące na rynek marki chińskie, a także rosnąca rola e-commerce i elektromobilności, całkowicie zmieniają układ sił w branży profesjonalnej sprzedaży samochodów. Walka o klienta toczy się dziś nie tylko w salonach, lecz również w kanałach cyfrowych - tam, gdzie najważniejsze są szybkość reakcji, jakość doświadczenia i umiejętność wykorzystania danych. Dziś to już nie liczba modeli na placu decyduje o sukcesie, lecz tempo adaptacji do nowych oczekiwań kupujących.
Czy to koniec tradycyjnej sprzedaży samochodów?Nowa konkurencja, zwłaszcza dynamicznie wchodzące na rynek marki chińskie, a także rosnąca rola e-commerce i elektromobilności, całkowicie zmieniają układ sił w branży profesjonalnej sprzedaży samochodów. Walka o klienta toczy się dziś nie tylko w salonach, lecz również w kanałach cyfrowych.
Źródło zdjęć: © 123rf.com | 123RF
Dariusz Kowalczuk

Rynek motoryzacyjny w Polsce wchodzi w etap głębokiej transformacji, która całkowicie zmienia dotychczasowy porządek i zasady gry. Skalę tej rewolucji pokazuje raport OTOMOTO "Dealerzy Jutra. Nowoczesne oblicze rynku sprzedaży pojazdów w Polsce", oparty na opiniach 350 profesjonalnych sprzedających. Ich głosy jasno wskazują trzy główne siły, które dziś definiują przyszłość branży.

Co kształtuje rynek?

Po pierwsze, trwa dynamiczna ekspansja marek chińskich, którą aż 52% badanych wskazuje jako jeden z najważniejszych impulsów kształtujących rynek. W jej wyniku marki obecne w Polsce od dekad muszą dziś mierzyć się z zupełnie nowym rodzajem konkurencji. Drugim kluczowym czynnikiem jest rosnące znaczenie handlu online w motoryzacji, na które zwraca uwagę 48% respondentów, a trzecim - szybki rozwój elektromobilności, istotny dla 47% sprzedawców. Te zjawiska nie są już zapowiedzią przyszłości, lecz rzeczywistością, która na nowo kształtuje modele sprzedaży i stawia przed całą branżą zupełnie nowe wyzwania.

- Dziś mierzymy się ze zmianą modelu sprzedaży, która wynika z pojawienia się bardzo aktywnej i agresywnej konkurencji ze strony chińskich marek. Ich wejście oddziałuje na branżę dealerską w dwóch wymiarach. Po pierwsze, pojawiają się nowi gracze - i ja postrzegam to raczej jako szansę niż zagrożenie. Po drugie, zmienia się podejście importerów, którzy przez lata działali w dość stabilnym otoczeniu. Marki obecne na rynku od 20-30 lat nagle muszą zmierzyć się z konkurencją, jakiej dotąd nie znały. Z perspektywy dealerów oznacza to konieczność dywersyfikacji. Ci, którzy byli dealerami jedno - czy dwumarkowymi, coraz częściej rozszerzają ofertę o nowe brandy, w tym chińskie - mówi Arkadiusz Trzeciakiewicz, dyrektor sprzedaży w Hyundai Nawrot, cytowany w raporcie "Dealerzy Jutra".

W efekcie cała branża musi dziś reagować szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Marki europejskie stają przed koniecznością rewizji strategii cenowych i poszukiwania nowych form współpracy, a sami sprzedawcy coraz częściej rozszerzają swoje portfolio o nowych producentów - w tym chińskich - by utrzymać konkurencyjność i dopasować ofertę do zmieniających się oczekiwań klientów.

Model agencyjny

W tak konkurencyjnym otoczeniu rośnie znaczenie modelu agencyjnego, w którym dealer pełni rolę pośrednika w sprzedaży, otrzymując prowizję za transakcję zawieraną bezpośrednio między klientem a producentem lub importerem. Taki system stawia przed siecią dealerską nowe wyzwania organizacyjne i kompetencyjne, zwłaszcza że zmiany wymuszają również coraz bardziej świadomi i wymagający klienci.

Wymagania klientów szybko ewoluują - coraz większą rolę odgrywa wygoda, dostępność informacji i możliwość dostosowania oferty do indywidualnych potrzeb. Trend ten jednoznacznie przesuwa rynek w stronę cyfryzacji oraz personalizacji zarówno samej oferty, jak i całego procesu obsługi.

- Branża motoryzacyjna wchodzi w etap, w którym o przewadze decyduje już nie tradycyjna sprzedaż, lecz umiejętność szybkiej adaptacji. Rynek przesuwa się w stronę modelu online-first, a salon staje się przestrzenią doświadczenia marki. Sukces "dealera jutra" opiera się na trzech filarach: danych o klientach, marketingu cyfrowym i spersonalizowanej obsłudze. To właśnie elastyczność (52%), silny wizerunek online (46%) i indywidualne podejście (45%) - jak wskazują uczestnicy badania - będą decydować o pozycji na rynku. Firmy, które nie zainwestują w technologie i kompetencje cyfrowe, szybko stracą konkurencyjność, bo oczekiwania klientów wobec w pełni cyfrowego procesu zakupowego już są wysokie i wciąż rosną. Równocześnie liderzy rozwijają ofertę związaną z elektromobilnością, a pozostali - zwłaszcza w segmencie aut używanych - muszą nadrabiać dystans wobec rosnącego popytu na "elektryki" - mówi Michał Wróblewski, Head of Sales Motors Professionals Europe, OLX Group/OTOMOTO.

Dopasowanie ofert

Dopasowanie ofert do preferencji kupujących i ich sposobu wyszukiwania to - zdaniem niemal dwóch trzecich sprzedających - kluczowy element budowania wizerunku i codziennej pracy z klientem. Co drugi ankietowany podkreśla znaczenie szybkości i jakości obsługi w kanałach cyfrowych. To szczególnie istotne w przypadku najbardziej wymagających grup - klientów zamożnych oraz przedstawicieli młodszych pokoleń, takich jak Generacja Z, dla których pełna cyfryzacja procesu zakupowego i personalizacja obsługi są oczywistym standardem. W tej rzeczywistości kompetencje cyfrowe po stronie sprzedających stają się równie ważne jak znajomość samego produktu.

- W co najlepiej inwestować w kwestii cyfryzacji? W ludzi. Pandemia pokazała, jak ważne jest przygotowanie zespołu do pracy w nowych warunkach. W tamtym czasie klienci nie mogli pojawiać się w salonach z powodu narzuconych ograniczeń, więc wspólnie z importerem postawiliśmy na szkolenia z prezentacji online - uczyliśmy się, jak opowiadać o samochodach na odległość. Nasi handlowcy stali się trochę jak youtuberzy, tylko w bardziej merytorycznej wersji. Automatyzacja, cyfrowe procesy czy ostatnio modne rozwiązania związane ze sztuczną inteligencją - to wszystko wymaga człowieka, który umie te narzędzia wdrożyć i wykorzystać. Wciąż nie ma systemów, które zrobią to same, bez udziału człowieka - podsumowuje w raporcie "Dealerzy Jutra" Arkadiusz Trzeciakiewicz.

Działania dealerów samochodowych muszą odzwierciedlać tempo zmian zachodzących w całej gospodarce i transformację sposobu, w jaki klienci podejmują decyzje zakupowe. W erze cyfrowego klienta sukces w branży motoryzacyjnej nie zależy już od liczby aut w salonie i ich wyposażenia, lecz od liczby danych, które potrafimy dobrze zrozumieć.

O badaniu

Raport "Dealerzy Jutra" powstał na podstawie badania przeprowadzonego w sierpniu 2025 roku wśród 350 profesjonalnych sprzedawców samochodów. Respondentami byli wyłącznie przedstawiciele firm zajmujących się odpłatnym obrotem pojazdami nowymi i używanymi: samochodami osobowymi, dostawczymi i motocyklami.

Największą grupę stanowili właściciele i pracownicy komisów samochodowych (55% próby), dalej autoryzowani dealerzy (28%), niezależne salony (8,5%) oraz niezależni sprzedawcy (8,5%). Badani to osoby doświadczone - średnio z 13-letnim stażem w branży, reprezentujące zarówno sprzedawców, jak i kadrę menedżerską.

Większość uczestników działa w dużych miastach (64%), a aż 63% firm sprzedaje rocznie ponad 150 pojazdów. Dla pełniejszego obrazu wyniki prezentowane są zarówno w ujęciu ogólnym, jak i z rozróżnieniem na poszczególne typy sprzedawców.

Celem badania było uchwycenie obrazu "dealera jutra" - elastycznego, cyfrowego i gotowego na zmieniające się potrzeby klientów, a także wskazanie trendów, które będą kształtować rynek motoryzacyjny w nadchodzących latach.

Wybrane dla Ciebie
Zakopane: Będzie elektroniczny system poboru opłaty miejscowej
Zakopane: Będzie elektroniczny system poboru opłaty miejscowej
Warszawa: Policjanci uwolnili mężczyznę przygniecionego stalową szyną
Warszawa: Policjanci uwolnili mężczyznę przygniecionego stalową szyną
Białystok: 45-latek zatrzymany z narkotykami
Białystok: 45-latek zatrzymany z narkotykami
Włocławek: Święto nauczycieli. Wręczono Nagrody Wójta
Włocławek: Święto nauczycieli. Wręczono Nagrody Wójta
Kalisz: Inauguracja roku kulturalnego. Gloria Artis dla Mietka Szcześniaka i nagrody dla twórców kultury
Kalisz: Inauguracja roku kulturalnego. Gloria Artis dla Mietka Szcześniaka i nagrody dla twórców kultury
Zielona Góra: Weekend 24-26 października - czas się oderwać! Tańce, śmiech, koncerty i trochę jesiennej magii w jednym mieście
Zielona Góra: Weekend 24-26 października - czas się oderwać! Tańce, śmiech, koncerty i trochę jesiennej magii w jednym mieście
Mikołajki: 13-latek za kierownicą wiózł pijanego ojca do sklepu
Mikołajki: 13-latek za kierownicą wiózł pijanego ojca do sklepu
Częstochowa: Areszt dla nożownika z Rędzin. Prokuratura powątpiewa w jego zdrowie psychiczne
Częstochowa: Areszt dla nożownika z Rędzin. Prokuratura powątpiewa w jego zdrowie psychiczne
Kraków: Dyniowe Pole pod Galerią Kazimierz już działa
Kraków: Dyniowe Pole pod Galerią Kazimierz już działa
Bielany Wrocławskie: Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Bielany Wrocławskie: Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Jerzmanowa: Stado saren wbiegło na drogę (DW 329). Doszło do kolizji aż sześciu samochodów
Jerzmanowa: Stado saren wbiegło na drogę (DW 329). Doszło do kolizji aż sześciu samochodów
Kanada inwestuje w SMR-y. Powstanie pierwszy modułowy reaktor jądrowy
Kanada inwestuje w SMR-y. Powstanie pierwszy modułowy reaktor jądrowy