Dobra: Burza w gminie! Radni mają zdecydować, czy powiedzą "STOP" obwodnicy kolejowej Szczecina
Gmina Dobra sprzeciwia się budowie Zachodniej Obwodnicy Kolejowej Szczecina, która ma przejąć ze Szczecina transporty niebezpiecznych ładunków. Zdaniem władz samorządowych nowa magistrala kolejowa miałaby prowadzić zbyt blisko zabudowań mieszkalnych oraz miejsc szczególnie uczęszczanych przez mieszkańców.
Wójt gminy, Magdalena Zagrodzka, podkreśla, że obawy dotyczą przewozu chemikaliów, materiałów łatwopalnych i innych ładunków wysokiego ryzyka.
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
- Tuż obok naszych domów, szkół, lasów i terenów rekreacyjnych - mówi.
Władze gminy zaapelowały do radnych o jednomyślność. Podczas sesji Rady Gminy 27 listopada ma zostać rozpatrzony oficjalny protest wobec inwestycji.
- Apelujemy do wszystkich radnych, aby jednogłośnie poparli ten protest i wzięli pod uwagę dobro mieszkańców naszej gminy - czytamy w komunikacie opublikowanym w mediach społecznościowych.
Nie wszyscy jednak podzielają te obawy. Już w październiku 2024 roku Grupa Azoty Police na naszych łamach podkreślała, że budowa linii kolejowej nr 429 - łączącej zakłady chemiczne w Policach ze Stobnem Szczecińskim - przyniesie wymierne korzyści.
- Taka inwestycja nie tylko usprawni transport towarowy, ale także zwiększy bezpieczeństwo, poprzez wyprowadzenie transportu materiałów niebezpiecznych poza obszary miejskie Szczecina i Polic - przypomina spółka.
Pod koniec października samorządowcy z regionu podpisali list intencyjny popierający budowę kolejowego obejścia Szczecina, skierowany do Ministra Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Infrastruktury.
- Wspólnie z m.in. Grupą Azoty Zakładami Chemicznymi Police, Portem Morskim Police i samorządowcami z Polic popieramy budowę zachodniego kolejowego obejścia Szczecina. Nowa linia to sprawniejszy transport, większe szanse rozwoju i przede wszystkim wyższe bezpieczeństwo mieszkańców - informował prezydent Szczecina, Piotr Krzystek.
PKP Polskie Linie Kolejowe podkreślają, że projekt jest na wczesnym etapie przygotowań. Nie powstało jeszcze studium wykonalności, a koszty przedsięwzięcia trudno na razie dokładnie oszacować.
- Odtworzenie linii kolejowej nr 429 Stobno-Dołuje-Dobra planowane jest wraz z modernizacją linii nr 408 na odcinku Szczecin Gumieńce-Stobno Szczecińskie-granica państwa (Löcknitz). Realizacja projektu zależy od dostępności środków finansowych - wyjaśnia Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK.