Dolny Śląsk czeka kolejowy przełom. PLK i CPK zaczynają współpracę
W tym artykule:
Polskie Linie Kolejowe SA i Centralny Port Komunikacyjny podpisały porozumienie, które według deklaracji obu stron otwiera drogę do największej przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego od dekad. W dokumencie zapisano wspólne działania prowadzące do doprowadzenia kolei dużych prędkości do stacji Wrocław Główny do 2035 roku, modernizacji kluczowych odcinków linii oraz rozwoju nowych przystanków i relacji aglomeracyjnych. Synergia inwestycji ma stworzyć we Wrocławiu węzeł nowej generacji przygotowany na rosnący ruch pasażerski i towarowy.
Była 14:30 w Zakopanem. Ludzie aż się zatrzymywali i nagrywali
Kolej dużych prędkości ma dotrzeć na Wrocław Główny do 2035 roku
Według deklaracji PLK SA i CPK pociągi KDP mają wjeżdżać od strony Jelcza Laskowic i Brochowa i zatrzymywać się przy najdłuższych peronach centralnej stacji miasta. Projektowanie prowadzone przez CPK w powiązaniu z istniejącą infrastrukturą PLK ma umożliwić rozwój szybkich połączeń dalekobieżnych oraz poprawę codziennego funkcjonowania kolei aglomeracyjnej, regionalnej i towarowej.
Wkrótce ma zostać podpisane kolejne porozumienie z Miastem Wrocław dotyczące wyniesienia linii Wrocław Sobótka Świdnica nad ulicą Buforową. Taki układ ma umożliwić budowę bezkolizyjnego skrzyżowania oraz poprowadzenie tramwaju na Jagodno bez styku z torami kolejowymi. Deklarowany celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa, sprawniejsza komunikacja miejska i lepsze połączenia regionalne.
We współpracy z miastem ma powstać również przystanek Wrocław Maślice, który przybliży kolej mieszkańcom osiedla i ułatwi dojazdy dzięki planowanej pętli tramwajowej.
Wrocławski węzeł ma zostać przygotowany na rosnący ruch
Do końca 2034 roku PLK zapowiada zwiększanie przepustowości i modernizację kluczowych odcinków. Już na przełomie roku ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę linii nr 143 Psie Pole Sołtysowice w ramach programu FENiKS, co ma umożliwić wprowadzenie większej liczby połączeń aglomeracyjnych w kierunku Oleśnicy i Trzebnicy.
W ramach przebudowy węzła kolejowego planowana jest modernizacja towarowej obwodnicy Wrocławia i przekształcenie jej w obwodnicę aglomeracyjną z nowymi przystankami. Przywrócona ma zostać także stacja Wrocław Świebodzki, z której pociągi według deklaracji PLK mają wyruszać od 2029 roku w stronę Środy Śląskiej, Wołowa i Kątów Wrocławskich, a później także w kierunku Trzebnicy, Rawicza i Oleśnicy.
Inwestycje mają odseparować ruch towarowy od pasażerskiego
CPK planuje budowę linii nr 86 w kierunku Bierutowa, która ma tworzyć ciąg dedykowany również ruchowi towarowemu. Trasa przez Oleśnicę, Bierutów i Czernicę do stacji Wrocław Brochów ma kierować pociągi na obwodnicę towarową, co według PLK pozwoli odciążyć centrum i zwiększyć przepustowość w stronę portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz w kierunku Czech.
Kluczowe działania mają obejmować dobudowanie czwartego toru na estakadzie nad ulicą Grabiszyńską, przebudowę węzła Grabiszyn, uruchomienie stacji Wrocław Świebodzki oraz wprowadzenie ruchu pasażerskiego na towarową obwodnicę Wrocławia. PLK i CPK deklarują realizację planów przy zachowaniu ciągłości ruchu pociągów.