Dopłaty do rowerów elektrycznych. Klienci pytają, branża traci cierpliwość

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało, że jeszcze w tym roku ruszy program dopłat do rowerów elektrycznych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który zajmie się realizacją programu, twierdzi jednak, że nie ma jeszcze nawet ostatecznych warunków dotyczących naboru wniosków. Branża rowerowa zaczyna się irytować.
Problemem dla branży, ale i dla klientów jest to, że prace nad programem trwają tyle czasu.Problemem dla branży, ale i dla klientów jest to, że prace nad programem trwają tyle czasu.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | KAROLINA MISZTAL/Polska Press
Dorota Mariańska

Nabór wniosków na dopłaty do rowerów elektrycznych ma ruszyć jeszcze w tym roku

Jak przekazało Ministerstwo Klimatu i Środowiska w odpowiedzi na interpelację poselską, jeszcze w tym roku ruszyć ma nabór wniosków o dofinansowanie zakupu nowych rowerów elektrycznych, rowerów cargo i elektrycznych wózków rowerowych.

- Uruchomienie naboru wniosków planowane jest na 2025 rok, przy czym decyzja dotycząca szczegółowych kwestii terminu i jego uruchomienia na dzień przygotowania niniejszej odpowiedzi, nie została podjęta. Nabór będzie prowadzony w trybie ciągłym do momentu wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na realizację programu w latach 2025-2029- napisano.

Maksymalna wysokość dotacji wyniesie do 2500 zł dla standardowych rowerów elektrycznych oraz do 4500 zł dla rowerów cargo i wózków elektrycznych. Dofinansowanie ma być wypłacane po zrealizowaniu zakupu. Skorzystają z niego będą osoby fizyczne, pełnoletnie, zamieszkałe na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Realizacja programu pochłonie do 50 mln zł.

- Nie ma jeszcze daty uruchomienia programu ani jego ostatecznych warunków - odpowiedział Strefie Biznesu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pytany o szczegóły.

Branża: prace nad programem trwają za długo

Jednak, jak mówi nasz rozmówca, "program jest mocno zaawansowany".

- Rozmawiamy bezpośrednio i z Ministerstwem Klimatu oraz z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z tego, co wiem, ten program jest mocno zaawansowany, jeżeli chodzi o warunki na jakich ma działać. Prace nad nim trwają już ponad rok. Już dwa razy były przeprowadzone konsultacje społeczne - wskazuje Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.

I dodaje, że problemem dla branży, ale i dla klientów jest to, że prace nad programem trwają tyle czasu.

- Jako organizacja branżowa wielokrotnie spotykaliśmy się, rozmawialiśmy, mailowaliśmy z dwoma wspomnianymi wcześniej organizacjami, natomiast nie ma żadnego oficjalnego konkretu - podkreśla Mateusz Pytko.

Jak relacjonuje mnóstwo klientów czeka i pyta, kiedy będzie program dopłat. Odbywa się to na zasadzie: "jak program będzie, to wrócę, kupię."

- Rynek rowerów elektrycznych w Polsce pomału rozwija się. Jednak cały czas jesteśmy daleko od tego jak to wygląda w Europie. Mocno odbiegamy od czołówki europejskiej. W Niemczech procentowy udział rowerów elektrycznych w sprzedaży wszystkich rowerów wynosi nawet ponad 50 proc. W Polsce ten poziom wynosi około 20 proc.- tłumaczy Strefie Biznesu prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.

I podkreśla, że dopłaty, tak jak w innych krajach europejskich, powinny dotyczyć rowerów spełniających normę EN 15194.

- Chodzi o to aby były to pojazdy jak najbardziej bezpieczne, wspomagane elektrycznie zgodnie z normą do 25 km/h oraz posiadające silniki nie większe niż 250 W - precyzuje Mateusz Pytko.

Dopłaty będą dotyczyły tylko bardzo drogich rowerów importowanych?

Natomiast Wojciech Augustyniak z firmy Stork Cargo Bike wskazuje, że dopłaty do rowerów cargo nie wpłyną pozytywnie na sprzedaż.

- W projekcie wprowadzono zapis o konieczności certyfikacji rowerów, które robi się w zagranicznych laboratoriach kosztem kilkuset tysięcy złotych. Żaden polski producent rowerów cargo takich certyfikatów nie posiada, więc w naszej opinii dopłaty będą dotyczyły tylko bardzo drogich rowerów importowanych - podsumowuje Wojciech Augustyniak.

Wybrane dla Ciebie

Wólka Małkowa: Pijany wjechał w zamykające się szlabany
Wólka Małkowa: Pijany wjechał w zamykające się szlabany
Warszawa: Wypadek na Grochowie. Kierowca wjechał na czerwonym świetle
Warszawa: Wypadek na Grochowie. Kierowca wjechał na czerwonym świetle
Dieta keto. Czy w różny sposób oddziałuje na kobiety i mężczyzn?
Dieta keto. Czy w różny sposób oddziałuje na kobiety i mężczyzn?
Bełchatów: XIV Powiatowe Zawody Sportowo-Pożarnicze OSP
Bełchatów: XIV Powiatowe Zawody Sportowo-Pożarnicze OSP
Kraków: Afera na lotnisku. Pasażer spóźnił się kilka sekund i już nie poleciał
Kraków: Afera na lotnisku. Pasażer spóźnił się kilka sekund i już nie poleciał
Skawina: Moto Show na Rynku. Były warsztaty i czarujące samochody
Skawina: Moto Show na Rynku. Były warsztaty i czarujące samochody
Bukówiec Górny: Dzień Tatara i Festiwal Tradycji Bukówieckich
Bukówiec Górny: Dzień Tatara i Festiwal Tradycji Bukówieckich
Kołobrzeg: Chciał inwestować, został oszukany. Stracił ponad 600 tys. zł
Kołobrzeg: Chciał inwestować, został oszukany. Stracił ponad 600 tys. zł
Stargard: To decyzja, która odmienia codzienność. Pies ze schroniska to prawdziwy skarb
Stargard: To decyzja, która odmienia codzienność. Pies ze schroniska to prawdziwy skarb
Wrocław: Trwa budowa nowego szpitala onkologicznego
Wrocław: Trwa budowa nowego szpitala onkologicznego
Szaniec: Akcja krwiodawstwa. Zebrano ponad 16 litrów krwi
Szaniec: Akcja krwiodawstwa. Zebrano ponad 16 litrów krwi
Kielce: Koncert Stefano Manfrediniego w Bazylice Katedralnej
Kielce: Koncert Stefano Manfrediniego w Bazylice Katedralnej