Drogą ekspresową S11 ze Szczecinka do Piły? Jest nowy pomysł na realizację inwestycji
Wspomniana decyzja zatwierdzała przebieg drogi ekspresowej, co oznaczać miało, że drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad będą mogli rozpocząć opracowanie koncepcji programowej wraz z dokumentacją geologiczno-inżynierską, którą ma przygotować firma Aecom Polska.
Jednak od decyzji tej odwołały się cztery podmioty, w tym dwie organizacje ekologiczne. Fundacja Nasz Promyk Nadziei zarzuciła decyzji brak odniesienia do innych wariantów, błędną analizę wariantową, brak rzetelności przy opisaniu konfliktów społecznych, zbyt ogólnikowe sformułowania warunków oraz brak odniesienia się w raporcie do kwestii gruntowo-wodnych, w szczególności ujęcia Stara Łubianka - Dobrzyca.
Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot wskazywała na wadliwość sporządzonego raportu w zakresie sieci korytarzy ekologicznych i ochrony łączności ekologicznej, brak zaprojektowania odpowiednich przejść dla zwierząt, brak rzetelności inwentaryzacji terenowej.
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wstrzymała jej wykonanie. Od tego czasu inwestycja zwisła w próżni i wciąż trwają próby znalezienia wyjścia z tej sytuacji. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce może się to udać. Jest szansa, że odcinek drogi ekspresowej S11 ze Szczecinka do Piły powstanie w ciągu 4,5 roku.
- Jeśli udałoby się uzyskać rozstrzygnięcie jesienią tego roku, to myślę, że jeszcze na przełomie tego i kolejnego bylibyśmy w stanie ogłosić to postępowanie, więc za 4,5 roku można by oddać, czyli jesteśmy cały czas około 2030 roku - powiedział Piotr Kosicki, dyrektor poznańskiego GDDKiA w jednym z wywiadów. - Jeśli okaże się, że ten fragment Jastrowie-Piła będzie nie do przejścia według dzisiejszej wiedzy z uwagi na środowisko, to aby uratować jak największą część fragmentu ze Szczecinka do Jastrowia postaramy się o to, żeby tę inwestycję podzielić i uzyskać decyzję ostateczną w części, która jest bezsporna i realizować już te dwa fragmenty Szczecinek - Podgaje i Podgaje - Jastrowie z ominięciem Jastrowia realizowalibyśmy wcześniej.
Pomysłem jest podzielenie zadania na dwa etapy. To reakcja na odwołanie od decyzji środowiskowej dotyczący budowy fragmentu Jastrowie - Piła przecinający obszary Natura 2000 nad Gwdą.
GDDKiA opracowała dodatkowe warianty trasy - przechodzące przez teren gmin Tarnówka i Krajenka - omijające "sporny" teren. To z kolei budzi protesty ich mieszkańców, co nie wróży dobrze uzgodnieniu nowego przebiegu trasy.
Droga S11 z Kołobrzegu przez Szczecinek, Poznań aż na Śląsk ma żywotne znaczenie nie tylko dla naszego miasta i Pomorza Środkowego. Ostatni odcinek w województwie zachodniopomorskim (Szczecinek - Bobolice) będzie gotowy jesienią 2026 roku. Na południe od Szczecinka inwestycja jest na różnych etapach przygotowania.