Edukacja podkarpacka łączy siły. Umowa koordynująca systemy edukacyjne
Celem tego wartego 3,9 mln zł z unijnego funduszu KPO projektu jest zaproponowanie takiego modelu edukacji, który odpowiadałby współczesnym oczekiwaniom dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.
W uroczystości podpisania umowy uczestniczyli m. in. marszałek Województwa Władysław Ortyl, rektor Prz prof. dr hab. n. med. Adama Reich i rektor UR prof. dr hab. inż. Piotra Koszelnik oraz Tomasz Czop, dyrektor WUP w Rzeszowie.
- Chcemy, by stworzono system, który będzie doskonalił proces edukacji, będzie go też oceniał i wskazywał rozwiązania na przyszłość - zapowiedział marszałek Ortyl. - Wszyscy wiemy, że jakość kadr, które trafią do przemysłu, do gospodarki, to istotny element rozwoju społecznego. Rynek pracy stale się zmienia, zmieniają się kompetencja, coraz mocniej wchodzi wsparcie sztucznej inteligencji i wszystkimi tymi zagadnieniami chcemy się zająć. Jestem przekonany, że podpisane dziś umowy na realizację badań w ramach projektu pomogą właściwie ocenić regionalne polityki uczenia się przez całe życie i pozwolą je optymalizować.
Pojęcie „uczenia się przez całe życie” bardzo często pojawiało się w wystąpieniach, co wskazywało na kolejny sens projektu: permanentnej edukacji, pozwalającej dostosować się do zmiennych oczekiwań rynku pracy. Uczelnie zaangażowane będą w 11 projektów badawczych, które uwzględniać będą udział SI w procesie kształcenia i kreowania rynku, analizowanie procesu wyboru absolwentów szkół średnich ich ścieżki kariery zawodowej, efektywności i niedoskonałości obecnego systemu edukacji, co ma wyeliminować błędy tego systemu.
Prof. Piotr Koszelik wspomniał, że w prowadzonej przez niego uczelni już funkcjonują studia podyplomowe i kursy, które pozwalają chętnym na uzupełnienie swoich kwalifikacji, by umożliwić im zawodowe „przebranżawiania się”. Wspomniał też o „Blenderze danych”, systemie monitorowania sytuacji na rynku pracy na Podkarpaciu, który przygotowała uczelnia dla potrzeb WUP, a będzie wdrażany w całym kraju.
- Celem projektu jest rozpoznanie procesu edukacyjnego tak naprawdę od początku, więc od przedszkola, i przygotowanie zmian w kształceniu naszych przyszłych studentów tak, by uczestnicy systemu już na etapie szkół podstawowych i średnich mogli jak najlepiej „wpasować się” w przyszłości w rynek pracy - uściślał prof. Adam Reich. - To jeden z elementów naszego wspólnego projektu badawczego, ale celem całości projektu WUP jest wypracowanie modelu kształcenia, który umożliwiałby kształcenie się przez całe życie, zmiany swoich kompetencji, poprawiania, rozszerzania umiejętności.
Projekt badawczy będzie trwał do 31 maja 2026 roku i jest zaledwie częścią programu WUP o nazwie „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”.