Ełk - Giżycko - Korsze: Modernizacja linii kolejowej na finiszu
Pozostały ostatnie tygodnie do powrotu pociągów na modernizowaną trasę Giżycko - Korsze. Dzięki inwestycji mieszkańcy i turyści zyskają możliwość sprawnych, bezpiecznych i przyjaźniejszych dla środowiska podróży koleją po regionie.
Od czerwca dojazd koleją do krainy Wielkich Jezior Mazurskich jest możliwy od strony Ełku, a od 14 grudnia pociągi wjadą na stację Giżycko także od strony Olsztyna. Na razie będą to składy spalinowe - jazda pociągami elektrycznymi będzie możliwa po uzyskaniu wymaganych pozwoleń.
Pytała Polki, czy inwestują. Oto co wyszło z badań
- Po modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej na odcinku Ełk - Giżycko - Korsze będą podróże między Ełkiem a Olsztynem. Najszybsze pociągi przyśpieszą z 80 do 160 km/h, pokonując dzięki temu wspomnianą trasę w czasie poniżej 2 godzin (około 50 minut szybciej niż przed modernizacją) - informują PLK SA.
- Cieszę się, że Giżycko umacnia się na kolejowej mapie Polski. Modernizacja trasy Ełk - Giżycko - Korsze to ważny krok w rozwoju infrastruktury kolejowej i poprawie komfortu mieszkańców i gości odwiedzających Mazury - powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Tu przeczytasz: Pięciu chętnych do modernizacji linii kolejowej z Białegostoku do Ełku. To część trasy Rail Baltica
Prace na trasie kolejowej Ełk - Giżycko
Na odcinku Ełk - Giżycko prace zbliżają się do końca. Trwają ostatnie roboty przy budowie mijanek na przystankach Woszczele i Siedliska. Dodatkowe tory poprawią przepustowość na trasie, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Składy spalinowe wróciły na ten odcinek w czerwcu br., a od września korzystają z niego także pociągi elektryczne. Oddanie do użytku nowej sieci trakcyjnej otworzyło nowy rozdział w historii kolei na Mazurach.
Prace na odcinku Giżycko - Korsze
Przebiegają zgodnie z planem Gotowe są konstrukcje peronów na stacjach i przystankach Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny oraz Korsze. Aktualnie wykonawca koncentruje się na przebudowie układu torowego stacji Kętrzyn. Trwają również prace związane z instalacją systemów teletechnicznych i sterowania ruchem kolejowym, wywieszaniem sieci trakcyjnej, a także roboty wykończeniowe na obiektach inżynieryjnych - mostach wiaduktach i przepustach. Do przebudowy pozostaje jeszcze część przejazdów kolejowo-drogowych zlokalizowanych na tym odcinku, na których zwiększymy poziom bezpieczeństwa dzięki zabudowie nowych rogatek i sygnalizatorów świetlnych.
Zakończenie robót między Giżyckiem a Korszami planowane jest w połowie 2026 r., a udostępnienie tego odcinka przewoźnikom dla ruchu trakcją spalinową w grudniu br.
Wartość prac na odcinku Giżycko - Korsze wynosi 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto) i jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wartość robót na odcinku Ełk - Giżycko wynosi 658 mln zł netto (809 mln zł brutto), w tym dofinansowanie z Unii Europejskiej - z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.