Estakada w Chorzowie się zawali? Ekspert z ministerstwa zaskakuje: "Ruch kolejowy bezpieczny. Nie ma oznak zagrożenia"

Estakada w Chorzowie pod lupą. Czy naprawdę grozi zawaleniem? Ekspertyza mówi o ryzyku katastrofy budowlanej, tymczasem pod konstrukcją wciąż kursują pociągi. Po konferencji prasowej z udziałem ekspertów i władz samorządowych wiemy więcej – ale czy wystarczająco, by czuć się bezpiecznie?
Estakada grozi zawaleniem?Okazuje się, że zdania są podzielone
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Marzena Bugała-Astaszow / Polska Press
Szymon Kwiatkowski
  • Estakada w Chorzowie
  • Estakada grozi zawaleniem?
  • Estakada w Chorzowie
  • Estakada grozi zawaleniem?
  • Estakada w Chorzowie
[1/5] Estakada w Chorzowie - eksperci nie są zgodni co do bezpieczeństwa konstrukcji. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Szymon Kwiatkowski / Polska Press

Ruch kolejowy pod estakadą w Chorzowie wznowiony

Wokół estakady w Chorzowie wciąż narastają wątpliwości. Z jednej strony ekspertyza techniczne ostrzega, że konstrukcja może się zawalić w każdej chwili, z drugiej – dwa dni po zamknięciu estakady dla ruchu kołowego PKP PLK zdecydowały się przywrócić kursowanie pociągów pod konstrukcją. Jak tłumaczy spółka, decyzja była oparta na nowym zarządzeniu prezydenta Chorzowa, które – w przeciwieństwie do wcześniejszego – nie nakładało ograniczeń w ruchu kolejowym.

– Z punktu widzenia bezpieczeństwa uważam, że ruch pociągów pod przęsłem może się odbywać. W 2014 roku elementy konstrukcyjne były wzmacniane, dlatego znamy ich stan techniczny. Nie odnoszę się do całej estakady, ale dzięki zewnętrznym sprężeniom możliwy jest stały monitoring. Na ten moment nie ma oznak zagrożenia – mówił prof. Janusz Rymsza, doradca Ministerstwa Infrastruktury ds. obiektów inżynieryjnych przy PKP PLK.

Podczas spotkania z mediami wskazywano, że konstrukcja estakady ma układ belki ciągłej, co utrudnia jej gwałtowne zawalenie.

– W odróżnieniu od sytuacji w Dreźnie, tutaj najpierw musiałby powstać tzw. przegub, dopiero później mogłoby dojść do naruszenia konstrukcji. Na razie nie obserwujemy takich zjawisk – dodaje profesor.

Dodatkowym zabezpieczeniem jest przekrój poprzeczny typu płytowego – uznawany za trwalszy od belkowego. Jak wyjaśniał Rymsza, nawet jeśli jedna część płyty ulegnie korozji, jej zawalenie jest mało prawdopodobne. Dla płyty o grubości jednego metra i rozpiętości przęsła 30 metrów ryzyko awarii jest minimalne.

Monitoring obiektu prowadzony jest dwa razy w ciągu doby. Jego celem jest bieżące sprawdzanie, czy konstrukcja nie wykazuje oznak zagrożenia i czy przejazd pociągów wciąż jest bezpieczny.

Urząd Transportu Kolejowego nakazał ograniczenie ruchu pod estakadą

Jak się okazuje, wznowienie ruchu kolejowego pod chorzowską estakadą nie było konsultowane z Urzędem Transportu Kolejowego. Prezes UTK wydał 5 czerwca decyzję nakazującą wprowadzenie ograniczenia ruchu kolejowego i stwierdził, że "dalsza eksploatacja tej infrastruktury kolejowej może wiązać się z istotnym ryzykiem dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego".

- Po przekazaniu informacji przez Śląski Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego o niedostatecznym stanie technicznym obiektu inżynieryjnego, Prezes UTK stwierdził, że dalsza eksploatacja tej infrastruktury kolejowej może wiązać się z istotnym ryzykiem dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego lub bezpieczeństwa przewozu osób lub rzeczy - informuje Tomasz Frankowski, rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego.

Chorzów to nie Drezno

Choć sytuacja w Chorzowie bywa porównywana do zawalenia się konstrukcji w Dreźnie, eksperci podkreślają znaczące różnice. Niemiecki obiekt był oparty na elementach łączonych cięgnami sprężającymi, podczas gdy w Chorzowie zastosowano monolityczną płytę.

– To zupełnie inna konstrukcja. W naszym przypadku, aby doszło do katastrofy, musiałoby nastąpić pęknięcie płyty, co jest bardzo trudne technicznie. Nie widzę obecnie zagrożenia – ocenia prof. Rymsza.

Komu wierzyć?

Prezes Kolei Śląskich, Krzysztof Klimosz, zapewniał, że bezpieczeństwo pasażerów jest priorytetem.

– Ostatnio pojawiło się wiele głosów, że puszczamy pociągi pod obiekt, który grozi zawaleniem. Zapewniam, że nie widzimy obecnie żadnych oznak zagrożenia, a bezpieczeństwo pasażerów jest dla nas najważniejsze - zapewniał prezes.

Zupełnie inną opinię wyraził jednak Krzysztof Tokarek – autor ekspertyzy, który na spotkaniu z dziennikarzami 5 czerwca stwierdził, że estakada może się zawalić w każdej chwili. Skąd więc ta rozbieżność?

Prof. Rymsza zaznacza, że każdy może samodzielnie ocenić stan konstrukcji, obserwując przęsło od dołu. Przypomina również, że elementy sprężające zamontowane 10 lat temu pozwalają wykryć ewentualne problemy na powierzchni konstrukcji.

– Ekspertyza zakłada, że stal wewnątrz jest całkowicie skorodowana. To tylko jedna z możliwych hipotez. Można przyjąć inne założenia. Technicznie da się policzyć wszystko – ale kluczowe jest, czy są jakiekolwiek symptomy. Obecnie ich brak – tłumaczył.

Estakada zostanie rozebrana, ale nieprędko

Wojewoda śląski Marek Wójcik poinformował, że za dalsze decyzje dotyczące estakady odpowiada prezydent Chorzowa, Szymon Michałek. To on będzie planował jej rozbiórkę – jednak nie wcześniej niż za dwa lub trzy lata.

– Cały proces wymaga wielu uzgodnień – m.in. przebiegu drogi krajowej nr 79 – oraz przygotowania projektu budowlanego. Na razie jednak trzeba skupić się na zabezpieczeniu obiektu – mówił Wójcik.

Zgodnie z decyzją wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, miasto ma obowiązek wdrożyć tymczasowe zabezpieczenia wskazane w ekspertyzie, która była podstawą zamknięcia estakady. Celem jest możliwe jak najszybsze przywrócenie ruchu tramwajowego, a być może także samochodowego.

Brakuje pieniędzy i dokumentacji

Koszty rozbiórki estakady są ogromne, a Chorzowa obecnie nie stać na taką inwestycję. Władze miasta mogą jednak ubiegać się o środki z budżetu państwa – ale dopiero po przygotowaniu dokumentacji.

– Na ten moment nie istnieje ani projekt budowlany, ani kosztorys, ani harmonogram. Dopiero kiedy miasto je przygotuje, możliwe będzie wsparcie rządowe. Niestety, opracowanie dokumentacji może potrwać nawet kilka lat – tłumaczy wojewoda – Z informacji przekazanych przez wiceprezydent Chorzowa wynika, że miasto nie podjęło jeszcze żadnych decyzji w tej sprawie, dlatego działania musiał zainicjować wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego – dodał.

Wybrane dla Ciebie

Groźna choroba wykryta na polskiej fermie. Podjęto drastyczną decyzję
Groźna choroba wykryta na polskiej fermie. Podjęto drastyczną decyzję
Budowa metra w Krakowie jeszcze się nie rozpoczęła, a już jest opóźnienie. Decyzja środowiskowa zostanie wydana dopiero pod koniec roku?
Budowa metra w Krakowie jeszcze się nie rozpoczęła, a już jest opóźnienie. Decyzja środowiskowa zostanie wydana dopiero pod koniec roku?
Pijany kierowca w Augustowie. Z dożywotnim zakazem, jechał na "pożyczonych" tablicach rejestracyjnych. Dodatkowo znęcał się nad zwierzętami
Pijany kierowca w Augustowie. Z dożywotnim zakazem, jechał na "pożyczonych" tablicach rejestracyjnych. Dodatkowo znęcał się nad zwierzętami
Znany raper wystąpi w Poznaniu! Koncert w ramach trasy „Napisz jak będziesz” już we wrześniu. Sprawdź szczegóły!
Znany raper wystąpi w Poznaniu! Koncert w ramach trasy „Napisz jak będziesz” już we wrześniu. Sprawdź szczegóły!
Trwają poszukiwania 10-letniej Wanessy Dybały z Knurowa. Wsiadła do autobusu i zaginęła nez śladu. Widziałeś ją? Koniecznie to zgłoś
Trwają poszukiwania 10-letniej Wanessy Dybały z Knurowa. Wsiadła do autobusu i zaginęła nez śladu. Widziałeś ją? Koniecznie to zgłoś
Elektryczne samochody dostawcze mają być produkowane w Kleszczowie
Elektryczne samochody dostawcze mają być produkowane w Kleszczowie
4,5 tysiąca firm w restrukturyzacji. Większość zareagowała za późno
4,5 tysiąca firm w restrukturyzacji. Większość zareagowała za późno
Mężczyzna pod marketem w Zielonej Górze zaatakował ochroniarza paralizatorem
Mężczyzna pod marketem w Zielonej Górze zaatakował ochroniarza paralizatorem
Kierowca BMW uciekał przed policją. Był pod wpływem amfetaminy i miał zakaz prowadzenia pojazdów
Kierowca BMW uciekał przed policją. Był pod wpływem amfetaminy i miał zakaz prowadzenia pojazdów
To tu warto studiować. Najlepsze uczelnie w Polsce w rankingu Perspektywy. Nie zabrakło niespodzianek
To tu warto studiować. Najlepsze uczelnie w Polsce w rankingu Perspektywy. Nie zabrakło niespodzianek
Spędźcie wakacje na rowerach. Klub Turystyki Rowerowej "Goplanie" zaprasza na rajdy
Spędźcie wakacje na rowerach. Klub Turystyki Rowerowej "Goplanie" zaprasza na rajdy
Nieludzki los polskiej królowej. Doświadczyła wielu podłości
Nieludzki los polskiej królowej. Doświadczyła wielu podłości