Galerie handlowe tracą klientów. Czas działać, zanim będzie za późno

Dynamiczny rozwój e-commerce wpływa na spadek ruchu w galeriach handlowych, jednak te klasyczne placówki wciąż mają duży potencjał. Kluczem do sukcesu jest umiejętne łączenie świata online i offline. E-sklepy nie są w stanie całkowicie zastąpić galerii handlowych, co sprawia, że te muszą ewoluować, aby sprostać nowym wyzwaniom.
KryzysGaleria handlowa
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Adobe Stock
Maciej Badowski

Wpływ e-commerce na galerie handlowe

Rozwój e-commerce w ostatnich latach znacząco wpłynął na funkcjonowanie tradycyjnych galerii handlowych. Pandemia przyspieszyła przechodzenie konsumentów do zakupów online, które stały się wygodniejsze i często bardziej atrakcyjne cenowo. W efekcie wielu klientów odwiedza galerie rzadziej lub całkowicie rezygnuje z zakupów stacjonarnych.

– Dane z raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius, pokazują, że polski rynek e-commerce wzrośnie o 12-15 proc. w tym roku, a jego wartość osiągnie 20 miliardów złotych. To ogromny trend, który nie może być ignorowany przez tradycyjne kanały sprzedaży, a zwłaszcza galerie i centra handlowe, które muszą odpowiedzieć na potrzeby zmieniających się konsumentów – wskazuje Adam Iwiński, prezes Hybrid Europe.

Połączenie online i offline

Mimo ekspansji e-commerce, sprzedaż w punktach stacjonarnych wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, głównie dzięki rozwiązaniom typu click & collect. Konsumenci dokonują zakupów online, ale odbierają je w tradycyjnych sklepach, co stanowi około 15-20 proc. całkowitej sprzedaży w galeriach handlowych.

– Raport „Handel i konsumpcja w Polsce 2024” wskazuje na ciekawy trend. 62 proc. Polaków, regularnie robiących zakupy online, deklaruje, że często odwiedza sklepy stacjonarne, aby dotknąć i sprawdzić produkty przed dokonaniem transakcji. To właśnie połączenie świata online z doświadczeniem zakupów w offline stanowi fundament rozwoju rozwiązań reklamowych typu drive-to-store – dodaje Iwiński.

Demografia, w tym migracja Ukraińców, ma istotny wpływ na handel. Ukraińcy stanowią ważną grupę klientów, co skłoniło wiele firm do dostosowania strategii reklamowych, wprowadzając reklamy w języku ukraińskim czy specjalne promocje.

– Wiele podmiotów, zwłaszcza z branży handlowej, dostosowało swoje strategie reklamowe do nowej grupy odbiorców. Przykładowo, wprowadzili reklamy w języku ukraińskim czy specjalne promocje skierowane do tej grupy. Niektóre marki odnotowały nawet kilkunastoprocentowe wzrosty sprzedaży w segmentach, w których Ukraińcy stanowili znaczącą część klientów – wskazano.

Przyszłość galerii handlowych

Tradycyjne galerie i centra handlowe nie są skazane na zapomnienie. Wręcz przeciwnie, mają ogromny potencjał, zwłaszcza jeśli łączą doświadczenia online i offline. Zakupy stacjonarne to dla wielu konsumentów nie tylko nabywanie produktów, ale także emocje, interakcje z produktami i markami.

– Wciąż jest sporo osób, które preferują zakupy stacjonarne. Branża stara się wykorzystać ten trend i dostarczać maksymalną wartość klientom galerii handlowych. Takie podejście efektywnie wspierają rozwiązania reklamowe typu drive-to-store, które zaczynają być nie tylko popularne, ale wręcz kluczowe w skutecznym budowaniu ruchu w tego typu placówkach – podkreśla Iwiński.

– Nadchodzący czas może być okresem, w którym wzajemne uzupełnianie się światów online i offline da nam najlepsze rezultaty. Jeśli połączymy to z efektywnym wykorzystaniem narzędzi reklamowych i ścisłą współpracą z markami, to wyniki mogą być zaskakująco pozytywne. Takie podejście z pewnością pozwoli stworzyć wartość dodaną dla wszystkich uczestników rynku – podsumowuje.

Wybrane dla Ciebie

Przecław: Odbył się piknik historyczny. Zobaczcie, co tam się działo
Przecław: Odbył się piknik historyczny. Zobaczcie, co tam się działo
Wrocław: Czy mamy czego zazdrościć innym miastom? Spytaliśmy też mieszkańców, co im przeszkadza w stolicy Dolnego Śląska
Wrocław: Czy mamy czego zazdrościć innym miastom? Spytaliśmy też mieszkańców, co im przeszkadza w stolicy Dolnego Śląska
Biała Podlaska: Dwie 13-latki odpowiedzą za kradzież w drogerii. Wyniosły kosmetyki za blisko tysiąc złotych
Biała Podlaska: Dwie 13-latki odpowiedzą za kradzież w drogerii. Wyniosły kosmetyki za blisko tysiąc złotych
Białobrzegi: Orkiestra Ochotniczej Straży Pożarnej dała koncert w amfiteatrze nad Pilicą. To była muzyczna podróż po świecie
Białobrzegi: Orkiestra Ochotniczej Straży Pożarnej dała koncert w amfiteatrze nad Pilicą. To była muzyczna podróż po świecie
Drohiczyn: Kajaki, motocykle i cisza nad rzeką. Dawna stolica regionu
Drohiczyn: Kajaki, motocykle i cisza nad rzeką. Dawna stolica regionu
Kraków: Światowy Dzień Serca na Rynku Głównym. Bezpłatne badania dla mieszkańców, występy artystów i porady ekspertów
Kraków: Światowy Dzień Serca na Rynku Głównym. Bezpłatne badania dla mieszkańców, występy artystów i porady ekspertów
Wągrowiec: Święto Latawca - Pożegnanie lata w radosnym stylu
Wągrowiec: Święto Latawca - Pożegnanie lata w radosnym stylu
Kobierno: XXV Bieg Sokoła za nami! Wydarzenie przyciągnęło setki uczestników!
Kobierno: XXV Bieg Sokoła za nami! Wydarzenie przyciągnęło setki uczestników!
Kraków: Targi Unikatów. Ręcznie wykonana biżuteria, naturalne kosmetyki i autorskie naczynia ceramiczne - to wszystko w jednym miejscu
Kraków: Targi Unikatów. Ręcznie wykonana biżuteria, naturalne kosmetyki i autorskie naczynia ceramiczne - to wszystko w jednym miejscu
Od skasowanego MMO do hitowej strzelanki. Jak wielka porażka została przekuta w jedną najlepszych decyzji w historii Blizzarda
Od skasowanego MMO do hitowej strzelanki. Jak wielka porażka została przekuta w jedną najlepszych decyzji w historii Blizzarda
Enea AZS Politechnika Poznań gotowa na nowy sezon. Celem walka o czołową czwórkę
Enea AZS Politechnika Poznań gotowa na nowy sezon. Celem walka o czołową czwórkę
Poznań: Kolejny wypadek Maltanki. To ostatni weekend kursowania kolejki parkowej
Poznań: Kolejny wypadek Maltanki. To ostatni weekend kursowania kolejki parkowej