Wagon dla Intercity krytykowany. Agencja: projekt zostanie zmieniony
Kontrowersje wokół nowego wagonu
W trakcie Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako 2025 w Gdańsku zaprezentowano nowy wagon opracowany przez H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych z myślą o PKP Intercity. Prezentacja wzbudziła spore kontrowersje, a w efekcie Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak w czwartek w Radiu Zet wyraził swoje niezadowolenie, mówiąc, że "nie ma zgody na te wagony".
Równie krytyczne stanowisko zajęło PKP Intercity, które stwierdziło, że "Pojazd w obecnej formie nie spełnia naszych oczekiwań ani standardów, jakie chcemy zapewniać naszym pasażerom".
Oczekiwania wobec producenta
PKP Intercity wyraziło nadzieję, że producent podejmie odpowiednie działania, aby wyeliminować wskazane niedociągnięcia i udoskonalić projekt: "Oczekujemy, że H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych podejmie działania, które pozwolą jak najszybciej wyeliminować wskazane niedociągnięcia i udoskonalić projekt.
Jako partner biznesowy jesteśmy otwarci na współpracę i konstruktywny dialog - dodały PKP Intercity". Przewoźnik kolejowy liczy, że finalny produkt będzie odpowiadał zarówno jego wymaganiom, jak i oczekiwaniom pasażerów.
Agencja Rozwoju Przemysłu o możliwościach zmian
Agencja Rozwoju Przemysłu, nadzorująca H. Cegielski, potwierdziła, że harmonogram projektu pozwala na wprowadzenie zmian.
- Harmonogram projektu na obecnym etapie na to pozwala - podano. FPS zadeklarowało pełną gotowość do wprowadzenia ewentualnych zmian uzgodnionych z PKP Intercity.
Kwestie dotyczące warunków umowy i ewentualnych modyfikacji są przedmiotem negocjacji między spółkami. ARP podkreśla potrzebę realizacji zmian w sposób racjonalny
- Wszelkie kwestie dotyczące warunków umowy, w tym jej ewentualnych zmian, są przedmiotem bezpośrednich uzgodnień pomiędzy FPS a PKP Intercity. ARP, jako spółka nadzorująca, oczekuje, że ewentualne modyfikacje będą realizowane w sposób racjonalny i z poszanowaniem interesów obu stron, w szczególności dobra klienta - wskazała Agencja.
Terminy realizacji i oczekiwania pasażerów
Mimo kontrowersji, ARP zapewniła, że projekt realizowany jest zgodnie z harmonogramem i bez opóźnień. Produkcja przebiega zgodnie z planem i nie wpływa na dostawy pierwszych wagonów, które planowane są na 2026 rok. - Prace produkcyjne przebiegają planowo, a trwające uzgodnienia operacyjne nie mają wpływu na ogólny harmonogram dostaw, który zakłada odbiór pierwszych wagonów (przez PKP Intercity - red.) w 2026 roku - dodano.
PKP Intercity ma nadzieję, że czas do dostaw zostanie wykorzystany na wprowadzenie oczekiwanych przez pasażerów i przewoźnika zmian.
- Liczymy, że ten czas zostanie przeznaczony na zmiany, jakich oczekują pasażerowie i PKP Intercity - podkreślono.
Tarcza antykorupcyjna po zatrzymaniu prezesa
W wyniku śledztwa funkcjonariuszy CBA, w związku z zarzutami żądania łapówki, zatrzymano prezesa H. Cegielski FPS, Grzegorza K. Agencja Rozwoju Przemysłu w odpowiedzi na wydarzenie przygotowuje wniosek o objęcie tarczą antykorupcyjną: "w zaistniałej sytuacji oficjalnie przygotowujemy wniosek o objęcie nas tarczą antykorupcyjną. Wniosek trafi do odpowiednich służb w najbliższych dniach.
O ARPAgencja Rozwoju Przemysłu wspiera rozwój polskich firm, finansując inwestycje i pomagając w procesach restrukturyzacyjnych. ARP ma aktywa w 76 spółkach, z tego w 51 z nich - pakiety większościowe (spółki te wchodzą w skład Grupy ARP). Główne branże, w których działają spółki z Grupy ARP, to: stoczniowa, kolejowa, metalowa, wydobywcza, odlewnicza, opakowaniowa, tekstylna, turystyczna, modernizacji i budowy maszyn. ARP sprawuje także nadzór nad 89 spółkami z udziałem Skarbu Państwa.
O H. Cegielski - Fabryka Pojazdów SzynowychH. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) to polski producent taboru kolejowego z Poznania, o ponad 90-letniej tradycji w produkcji pojazdów szynowych. Firma, która wywodzi się z historycznych Zakładów Przemysłu Metalowego H. Cegielski, od 1921 roku produkuje różnego rodzaju wagony, a także, jak informuje Fabryka Pojazdów Szynowych w 2025 roku, zaczęła seryjnie produkować także elektryczne zespoły trakcyjne.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło: PAP