Gdańsk: Współpraca z portem w Hamburgu w zakresie logistyki i bezpieczeństwa
Port Gdańsk i Port Hamburg dają przykład, że konkurencja może iść w parze z partnerstwem – wzmacniając odporność całego regionu.
Spotkanie przedstawicieli dwóch silnych portów, ze ścisłej europejskiej czołówki, miało na celu pogłębienie tej współpracy na rzecz rozwoju europejskiej i globalnej gospodarki morskiej.
- W regionie Morza Bałtyckiego coraz większego znaczenia nabiera ochrona strategicznej infrastruktury morskiej. W tym kontekście porty takie jak Gdańsk i Hamburg to nie tylko centra handlowe, lecz także miejsca o znaczeniu strategicznym – wspierające mobilność wojskową, zabezpieczające dostawy energii i żywności oraz chroniące podmorskie kable. Wierzymy, że współpraca między portami to wspólne budowanie bezpiecznej przyszłości. Poprzez otwartość na innowacje, wspólne działania na rzecz transformacji energetycznej i rozwój wspólnych ram bezpieczeństwa - poinformował Port Gdańsk.
W 2024 r. Port Gdańsk obsłużył 3559 morskich statków handlowych, przeładowując 77,4 mln ton ładunków. Wygenerował też rekordowy zysk netto, szacowany na poziomie ok. 264 mln zł.
Przeładunki drobnicy sięgnęły poziomu 23,4 mln ton. Przy czym operatorzy kontenerowi, głównie Baltic Hub Container Terminal – największy na Morzu Bałtyckim terminal kontenerowy, przeładowali 21 mln ton (2,25 mln TEU).
Port w Hamburgu nazywany jest największą konkurencją dla portów polskich. Zasięg jego powiązań transportowych obejmuje terminale intermodalne i kolejowe w centrum i na południu Polski.
W 2024 roku łączna wielkość przeładunków w porcie w Hamburgu wyniosła 111,8 mln ton. Port obsłużył 78,7 mln ton ładunków drobnicowych, z czego większość (77,5 mln ton) stanowiły ładunki kontenerowe. Przeładunki kontenerów osiągnęły 7,8 mln TEU, wzrosły o 0,9% w porównaniu z rokiem 2023.
Największy niemiecki port niedługo stanie się jeszcze większy. Ogłosił właśnie program inwestycyjny warty 1,1 mld euro. Prace infrastrukturalne mają zostać ukończone do połowy lat 30.
W jego ramach dojście do portu Waltershofer Hafen obsługującego około 90 procent największych statków kontenerowych od strony Łaby zostanie zmodernizowane, zostaną utworzone dodatkowe place manewrowe. Żegluga w kierunku terminali kontenerowych Buchardkai (CTB) i terminalu kontenerowego Hamburg (CTH) będzie łatwiejsza i szybsza. Nowy ląd pod operacje terminalowe zapewni dodatkową przepustowość i umożliwi dalszą modernizację operacji przeładunkowych kontenerów.
Około 90 procent największych statków kontenerowych zawijających do Hamburga jest obecnie obsługiwanych w porcie Waltershofer Hafen. Obrotnica zostanie poszerzona z obecnych 480 metrów do 600 metrów.
Program inwestycyjny zakłada także automatyzację przeładunków i pełną integrację porty z systemem kierowanie siecią transportową kraju kolejową i drogową.