Gdynia: W porcie rozpoczęto inwestycję w terminal intermodalny. Budowa będzie kosztować 75 mln zł

Warta blisko 75 milionów złotych inwestycja na terenie Centrum Logistycznego zmieni zasady obsługi ładunków i wzmocni rolę portu w europejskiej sieci transportowej.
Wyładunek amerykańskich czołgów w Porcie GdyniaWyładunek amerykańskich czołgów w Porcie Gdynia
Źródło zdjęć: © WP
Jacek Klein

Port Gdynia zainaugurował realizację inwestycji w terminal intermodalny. Nowy terminal intermodalny pozwoli przenieść część transportu z dróg na kolej i odciążyć drogi Trójmiasta. Co równie ważne, nowa infrastruktura umożliwi sprawny przeładunek zarówno ładunków cywilnych, jak i ciężkiego sprzętu wojskowego, podnosząc strategiczne znaczenie portu dla wschodniej flanki NATO.

W inauguracji wzięli udział przedstawiciele rządu, samorządu województwa i administracji państwowej, a także reprezentanci instytucji unijnych i polskiej firmy NDI - wykonawcy inwestycji.

Tragiczne zdarzenia w Nigerii. Nastolatkowie porwani ze szkół katolickich

- Budując terminal intermodalny, inwestujemy nie tylko w logistykę, ale w bezpieczeństwo. To infrastruktura, która zwiększa strategiczne znaczenie Gdyni na mapie Europy. Terminal intermodalny wzmocni odporność infrastrukturalną Polski i całego regionu. Dzięki możliwości obsługi ciężkich ładunków, w tym wojskowych, stajemy się ważnym ogniwem systemu bezpieczeństwa na wschodniej flance NATO - powiedział Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Nowy terminal intermodalny, dofinansowany przez Unię Europejską na poziomie 50 procent kwotą ok. 35 milionów złotych, powstaje na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia. W ramach projektu powstanie 2,73 km nowych torów kolejowych, 30 tysięcy metrów kwadratowych placów manewrowych oraz stacjonarna rampa przeładunkowa umożliwiająca obsługę ciężkich pojazdów cywilnych i wojskowych. Nowy obiekt będzie integralną częścią kompleksowej inwestycji w dostępność Portu Gdynia - obok modernizacji stacji kolejowej Port Gdynia, przebudowy linii kolejowej nr 201 oraz budowy Drogi Czerwonej, która usprawni dojazd od strony lądowej.

- Kilka lat temu Grupa NDI z powodzeniem zrealizowała na sąsiadującym terenie dwa place składowe o łącznej powierzchni 18 ha nawierzchni betonowej. Budowa terminala intermodalnego będzie zwieńczeniem tamtej inwestycji i pozwoli na pełne wdrożenie założeń transportu intermodalnego. Wszystkie prace przebiegają zgodnie z planem. To kolejny krok w rozwoju portu, który stanie się jeszcze bardziej konkurencyjnym punktem przeładunkowym, zwiększy efektywność transportu towarowego i umocni swoją pozycję w regionie - mówi Przemysław Młynarczyk, kierownik robót z Grupy NDI.

Dzięki terminalowi część ładunków zostanie przeniesiona z transportu drogowego na kolej, co odciąży ruch w Trójmieście i skróci czas dostaw. Dla Pomorza oznacza to większą konkurencyjność i lepsze powiązania logistyczne, a dla Polski - mocniejsze wpięcie w europejski szlak Bałtyk-Adriatyk, łączący nasz region z południem Europy.

- To inwestycja, która wzmacnia Pomorze i szerzej otwiera nasze połączenia z całą Europą. Terminal intermodalny w Gdyni jest dowodem, że kiedy region i państwo działają razem, potrafimy szybko realizować projekty o znaczeniu europejskim - podkreślił marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

- W 2024 roku podpisaliśmy umowy z Komisją Europejską i CUPT, a już w 2025 roku rozpoczęła się budowa. To dowód na to, że nasz rząd potrafi skutecznie i szybko przekuwać środki unijne w realne inwestycje. Ten projekt to również doskonały przykład infrastruktury podwójnego zastosowania - cywilnego i wojskowego. Polska zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem wartości dofinansowania z instrumentu "Łącząc Europę" w obszarze mobilności wojskowej - to ponad 223 miliony euro - podkreślił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski.

Budowa terminalu potrwa do drugiej połowy 2026 roku. Po jej zakończeniu Port Gdynia zyska nowoczesną infrastrukturę, która odciąży drogi, zwiększy udział kolei w transporcie towarów, poprawi warunki obsługi ładunków i podniesie strategiczne znaczenie Gdyni w systemie europejskiej logistyki. Projekt "Budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (CEF).

Wybrane dla Ciebie
Tykocin: Powstanie trasa 600-lecia. W ciągu jedenastu miesięcy. W pobliży Europejskiej Wsi Bocianiej. Połączy Tykocin z Kiermusami
Tykocin: Powstanie trasa 600-lecia. W ciągu jedenastu miesięcy. W pobliży Europejskiej Wsi Bocianiej. Połączy Tykocin z Kiermusami
Top 5 Prime Video zdominowały dwa hity akcji z Gerardem Butlerem. Polacy chętnie oglądają te wysokooktanowe widowiska
Top 5 Prime Video zdominowały dwa hity akcji z Gerardem Butlerem. Polacy chętnie oglądają te wysokooktanowe widowiska
Legnica: Sąd wyłączył jawność w głośnej sprawie rodzinnej
Legnica: Sąd wyłączył jawność w głośnej sprawie rodzinnej
Kujawsko-Pomorskie: Rośnie liczba spraw o stalking i cyberprzemoc
Kujawsko-Pomorskie: Rośnie liczba spraw o stalking i cyberprzemoc
Myślenice: Rozświetlenie choinki po góralsku na Zarabiu
Myślenice: Rozświetlenie choinki po góralsku na Zarabiu
Kraków: Spór o master plan dla Płaszowa i Rybitw narasta
Kraków: Spór o master plan dla Płaszowa i Rybitw narasta
Niemczyn: Z rodzinnej plantacji prosto do świątecznych domów
Niemczyn: Z rodzinnej plantacji prosto do świątecznych domów
Nowa Sól: Wybrano projekt muralu. Zimorodki ozdobią budynek
Nowa Sól: Wybrano projekt muralu. Zimorodki ozdobią budynek
Bydgoszcz: W 2026 roku rusza budowa kąpieliska w parku Centralnym
Bydgoszcz: W 2026 roku rusza budowa kąpieliska w parku Centralnym
Bezdomność zwierząt w Polsce. Alarmujące wnioski z raportu
Bezdomność zwierząt w Polsce. Alarmujące wnioski z raportu
Bydgoszcz: Dyrekcja Focus Mall uspokaja po skargach pracowników
Bydgoszcz: Dyrekcja Focus Mall uspokaja po skargach pracowników
Bydgoszcz: Rok działań dla bezpieczeństwa. Co się zmieniło?
Bydgoszcz: Rok działań dla bezpieczeństwa. Co się zmieniło?
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀