Imponujący odcinek S1 przez Beskidy gotowy. Otwarcie trasy dla kierowców w przyszłym tygodniu
Najładniejsza trasa ekspresowa w Polsce
Według wielu ekspertów, wijący się przez Beskidy odcinek S1 jest najładniejszą trasą w kraju. Jest to tzw. obejście Węgierskiej Górki o długości 8,5 km.
W najbliższy poniedziałek, 20 października planowane jest przejęcie odcinka od wykonawcy. I wszystko wskazuje, że w ciągu kilku kolejnych dni trasa zostanie udostępniona kierowcom - informuje Marcin Twardysko, specjalista ds. komunikacji społecznej w Oddziale GDDKiA w Katowicach.
Szybciej z Małopolski na Słowację i dalej na południe Europy
Odcinek połączył węzeł Węgierska Górka (dawniej Przybędza) z węzłem Milówka. Na długości 4,7 km droga jest dwujezdniowa, a na długości 3,8 km przebiega jedną jezdnią.
Trasa zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka w Zwardoniu, a wraz z brakującym odcinkiem S1 od Mysłowic do Bielska, której realizacja także trwa, skróci podróże na południe Europy także z Małopolski zachodniej.
Inwestycja obejmuje pięć estakad i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km oraz dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ok. 1,8 km - wyliczają w GDDKiA.
Pierwszy przecinający masyw Barania ma długość ok. 830 m, a drugi przebiegający przez masyw Białożyński Groń ma długość ok. 1000 m.
Wspomniana skala trasy sprawia, że jest to jednocześnie jedna z najdroższych inwestycji drogowych w Polsce w przeliczeniu na kilometr. Jej koszt szacowany jest na ok. 1,5 miliarda złotych.
Nie udało się uniknąć poślizgów
Droga S1 przez Beskidy, stanowiąca obejście Węgierskiej Górki jest przedsięwzięciem objętym rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych.
Umowa z wykonawcą podpisana została w październiku 2019 r. z pierwotnym terminem zakończenia umowy w sierpniu 2023 r. Inwestycja ma więc dwa lata opóźnienia.
S1 od Mysłowic do Bielska-Białej
Jednocześnie trwają prace na pozostałym 40-kilometrowym fragmencie S1 od węzła Mysłowice - Kosztowy do Bielska-Białej.
Część, 10-kilometrowy odcinek między węzłami Oświęcim i Brzeszcze został oddany do ruchu w ostatnich dniach sierpnia. Kolejne dwa, tj. na kierunku beskidzkim do Dankowic i dalej do Bielska ma być oddany w czwartym kwartale. W drugą stronę od węzła Oświęcim - kierunek śląski - ma być oddany w ograniczonym zakresie do Bierunia także w ostatnim kwartale roku.