Import samochodów używanych. Sprowadziliśmy do Polski mniej aut
Spadek importu pojazdów
To najniższy wynik miesięczny od 22 miesięcy (od grudnia 2023 roku) i najniższy listopadowy od 3 lat. Taki spadek wpłynął również na wynik skumulowany, który po 11 miesiącach roku jest już o ponad 18 tys. mniejszy w porównaniu do roku ubiegłego i wynosi 877 402 sztuki (-2,1%). Bardziej dotkliwy spadek w ostatnim miesiącu wykazał segment samochodów osobowych (59 633 szt., -10,8%), których import zmniejszył się od początku roku o 3,0%, do poziomu 791 726 sztuk. Drugi miesiąc z rzędu (po wcześniejszej 27-miesięcznej passie wzrostów) spadek odnotował też segment samochodów dostawczych - wynik importu w listopadzie wyniósł 6 711 aut, -7,2% mniej niż rok wcześniej. Po 11-tu miesiącach wynik jest jednak nadal większy niż rok wcześniej (85 676 szt., +7,1%).
Skąd sprowadzamy auta?
1. Niemcy - 457 048 szt. (-2,1%)
Prowadzą agroturystykę na Pomorzu. "Wykonujemy wszystkie prace"
2. Francja - 91 401 szt. (-1,3%)
3. Stany Zjednoczone - 69 779 szt. (11,8%)
4. Belgia - 57 862 szt. (-11,1%)
5. Holandia - 43 922 szt. (-1,1%)
6. Włochy - 33 970 szt. (15%)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,1%.
Uwagę zwraca utrzymujący się, rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+11,8%), jak i z Kanady (+13,0%), choć tempo wzrostu ostatnio spada.
W jakim wieku są importowane pojazdy?
Wiek importowanych aut ustabilizował się i wynosi obecnie 12,46 roku. Decydujący wpływ na taki - wciąż jednak zaawansowany - wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,82 roku). Warto przyjrzeć się strukturze wiekowej "osobówek". W tym roku grupa aut powyżej 10 lat odnotowała znaczny spadek - o 18,6%, podczas gdy grupa aut w wieku od 6 do 10 lat - wzrost o 13,7%. Co ciekawe, grupa najmłodszych aut w wieku do 2 lat wykazała minimalny spadek o 0,6%. Dość zaskakujący jest drugi z rzędu spadek importu samochodów elektrycznych (494 szt.) - czytamy w komunikacie IBRM Samar.
Te modele aut najczęściej sprowadzamy do Polski
TOP 10 najczęściej importowanych do Polski modeli aut osobowych w 2025 roku wraz z liczba zarejestrowanych egzemplarzy
- Volkswagen Golf - 20 294 szt.
- Opel Astra - 20 124 szt.
- Audi A4 - 16 699 szt.
- BMW 3 - 15 506 szt.
- Ford Focus - 14 305 szt.
- Nissan Qashqai - 12 426 szt.
- Audi A3 - 12 268 szt.
- Ford Kuga - 11 882 szt.
- Ford Fiesta - 11 268 szt.
- Volkswagen Passat - 11 185
Zdaniem ekspertów
Dariusz Balcerzyk, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR
Listopadowy rezultat importu używanych samochodów to najniższy wynik miesięczny od 22 miesięcy (czyli od grudnia 2023 roku), a także najniższy listopadowy od 3 lat.Może być to sygnał zmian na rynku samochodów używanych, związanych m.in. z obecnością stosunkowo niedrogich aut producentów z Chin, dzięki czemu luka między droższymi samochodami używanymi, a tańszymi nowymi robi się coraz mniejsza. Część użytkowników samochodów używanych wybrała w tym roku nowe auta z Chin, przekładając tym samym możliwość jazdy nowym samochodem, wyposażonym w nowoczesne systemy i z gwarancją, nad kierowanie się przy wyborze pojazdu wyłącznie jego ceną.
Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci sieć centrów samochodowych AAA AUTO.
Mimo, że średni wiek sprowadzanych pojazdów wciąż utrzymuje się na dość wysokim poziomie, jednak spada liczba najstarszych aut powyżej 10 lat, a rośnie udział pojazdów 6-10-letnich. To wyraźny sygnał, że oferta rynkowa stopniowo się unowocześnia, a klienci coraz częściej wybierają auta, które są bardziej nowoczesne, mają lepszy stan techniczny i są bezpieczniejsze. Natomiast, drugi miesiąc z rzędu spada liczba sprowadzanych samochodów elektrycznych, co znajduje odzwierciedlenie także na rynku wtórnym, na którym od października zmalała liczba sprzedanych aut o niemal 16%.