Jak zatańczyć "Morze”? Premiera tryptyku baletowego w Teatrze Wielkim w Łodzi

Drugim spektaklem baletowym, jaki w bieżącym sezonie przygotował zespół Teatru Wielkiego w Łodzi, jest tryptyk „Morze” z choreografiami Douglasa Lee do muzyki Claude’a Debussy’ego, Emanuela Gata do utworów Benjamina Brittena i Jacka Przybyłowicza z muzyką Arvo Pärta.
Jak zatańczyć "Morze”? Premiera tryptyku baletowego w Teatrze Wielkim w ŁodziTryptyk baletowy „Morze” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska
Olaf Jackowski

Spektakl poniekąd koresponduje z „Wieczorem Baletowym Kompozytorów Polskich” (premiera: jesień 2023 roku), tryptykiem inspirowanym góralskim folklorem i Tatrami. W jego skład weszły „Harnasie” Karola Szymanowskiego (chor. Karol Urbański), „Odwieczne pieśni” Mieczysława Karłowicza (chor. Conrad Drzewiecki), które zostały przedzielone choreografią Jacka Przybyłowicza „N.O.M./ Kościelec 1909” z muzyką Wojciecha Kilara.

Tryptyk baletowy „Morze” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska
Tryptyk baletowy „Morze” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska

Środkową część „morskiego” tryptyku również wypełniła choreografia Przybyłowicza – „Pärt/s” do muzyki estońskiego kompozytora Arvo Pärta. Artysta wybrał utwory „Cantus in Memoriam Benjamin Britten” oraz „Für Alina” i „Variations for the healing of Arinushka” (w szlachetnej interpretacji pianistki Julii Kociuban). Przybyłowicz tworząc trzecią choreografię dla łódzkiego zespołu potwierdził, że wartością jego prac jest sięganie każdorazowo po nowe środki i rozwiązania, nie rezygnując przy tym ze swojego indywidualnego, rozpoznawalnego już stylu inscenizatorskiego (samodzielnie projektowane kostiumy, elementy scenografii i reżyseria świateł) i charakterystycznego języka choreograficznego (niskie pozycje ciała, specyficzna praca oddechem, wyjątkowe połączenie progresywnie rozwijającej się dramaturgii z tkanką muzyczną).

Tryptyk baletowy „Morze” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska
Tryptyk baletowy „Morze” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska

Skrajne części spektaklu przypadły do przygotowania uznanym choreografom zagranicznym: Emanuelowi Gatowi i Douglasowi Lee, który po raz pierwszy współpracował z zespołem baletowym z tej części Europy.

Niezwykle inspirująca okazała się dla zespołu współpraca z Emanuelem Gatem. Artysta pracuje nad spektaklem na podstawie algorytmów, uczy tancerzy, jak mają reagować na wzajemną ekspresję i ruchy, a zarazem pozostawia każdemu z nich miejsce na elementy improwizacji. To także nawiązanie do użytej w tej części muzyki, „Czterech morskich interludiów” z opery „Peter Grimes” Benjamina Brittena, bo, jak podkreśla artysta, morskie fale nigdy nie są identyczne.

Tryptyk baletowy „Morze” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska
Tryptyk baletowy „Morze” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska

Douglas Lee postawił natomiast na znacznie mniejszy zespół (dziewięcioro tancerzy), a jego choreografia ma charakter ilustrujący – oddaje zapisane w partyturze nastroje i ich kontrastowość („Morze” Claude’a Debussy’ego). Niesamowity efekt stworzyły także szafirowe kostiumy i zastosowana gra świateł.

Tryptyk baletowy „Morze” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska
Tryptyk baletowy „Morze” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska

Wspaniale tego wieczoru zabrzmiała orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod batutą Marii Fuller. Podkreślić należy wyczucie odmiennych stylów kompozytorskich (Britten, Pärt, Debussy), umiejętność zabawy barwą i fakturą oraz budowania ekspresji.

Tryptyk baletowy „Morze” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska
Tryptyk baletowy „Morze” w Teatrze Wielkim w Łodzi © Joanna Miklaszewska
Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Samotność wykluczonego wędrowca. III Baltic Opera Festival 10–16 lipca 2025
Samotność wykluczonego wędrowca. III Baltic Opera Festival 10–16 lipca 2025
Poznań uczcił pamięć ofiar niemieckich represji podczas II wojny światowej
Poznań uczcił pamięć ofiar niemieckich represji podczas II wojny światowej
Zaginęła 23-latka z Andrychowa. Powiedziała, że jest u chłopaka, a potem zniknęła i nie kontaktuje się z rodziną
Zaginęła 23-latka z Andrychowa. Powiedziała, że jest u chłopaka, a potem zniknęła i nie kontaktuje się z rodziną
Kilka zastępów straży pożarnej na osiedlu Kosmonautów w Poznaniu
Kilka zastępów straży pożarnej na osiedlu Kosmonautów w Poznaniu
Milicz. 17-latek ściął autem betonowy słup i wjechał w budynek. Chłopak wydmuchał prawie dwa promile
Milicz. 17-latek ściął autem betonowy słup i wjechał w budynek. Chłopak wydmuchał prawie dwa promile
Gorzów Wielkopolski. Kierujący nissanem wjechał wprost pod tramwaj. Zignorował znak stop
Gorzów Wielkopolski. Kierujący nissanem wjechał wprost pod tramwaj. Zignorował znak stop
Lublin. 18-latek napadł na 75-letniego emeryta. Na koncie ma też groźby wobec ojca i rozbój w sklepie
Lublin. 18-latek napadł na 75-letniego emeryta. Na koncie ma też groźby wobec ojca i rozbój w sklepie
Huawei stworzył system dla pecetów. Odchodzi od Windows
Huawei stworzył system dla pecetów. Odchodzi od Windows
Wszedł przez balkon do mieszkania sąsiadki i ukradł jej pieniądze. Złodziej akrobata zatrzymany w Kępnie
Wszedł przez balkon do mieszkania sąsiadki i ukradł jej pieniądze. Złodziej akrobata zatrzymany w Kępnie
Warszawa. Toyota na boku po zderzeniu w Alejach Jerozolimskich
Warszawa. Toyota na boku po zderzeniu w Alejach Jerozolimskich
Poszukiwany członek gangu przez dwa lata umykał policji. Ciągle przeprowadzał się do różnych miast
Poszukiwany członek gangu przez dwa lata umykał policji. Ciągle przeprowadzał się do różnych miast
Dzień Hutnika 2025 w KGHM. Na akademii w Głogowie odznaczono blisko 70 zasłużonych pracowników
Dzień Hutnika 2025 w KGHM. Na akademii w Głogowie odznaczono blisko 70 zasłużonych pracowników