Kraków: Jest reakcja władz na decyzję wojewody w sprawie strefy czystego transportu. Prezydent powoła specjalny zespół
Przypomnijmy: we wtorek podczas konferencji prasowej wojewoda małopolski Jan Krzysztof Klęczar zapowiedział złożenie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nie unieważnił, ani w całości, ani w części, uchwały Rady Miasta Krakowa o wprowadzeniu SCT 1 stycznia 2026 roku.
– Analiza uchwały wykazała istotne naruszenia prawa. Główne zarzuty dotyczą prawidłowości wypełnienia norm ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale jest to także kwestia naruszenia zasad konstytucyjnych, w tym w szczególności równości wobec prawa czy proporcjonalności. Chodzi tu o samo ustanowienie, ale także o zakres obowiązywania Strefy Czystego Transportu w Krakowie – powiedział we wtorek wojewoda.
Podkreślił również, że nie chciał unieważnić uchwały o SCT, bo – tłumacząc w skrócie – wtedy weszłaby w życie wcześniejsza, bardziej radykalna uchwała z 2022 roku, według której strefa dotyczyłaby również mieszkańców Krakowa.
Kraków gotowy na dialog, będzie specjalny zespół
Krakowscy urzędnicy twierdzą, że "miasto od początku było gotowe do dialogu i wyjaśniania wątpliwości wokół proponowanych zasad". Zapewniają, że po decyzji nadzorczej "przedstawiciele UMK zapoznają się z jej treścią i dokonają głębokiej analizy podnoszonych w wystąpieniu wojewody wątpliwości". Podkreślają, iż "władze Krakowa są otwarte na kontynuację dialogu z przedstawicielami gmin ościennych w celu wypracowania rozwiązań akceptowalnych dla wszystkich stron". Zapowiadają także stały kontakt z prawnikami urzędu wojewódzkiego.
Magistrat przypomniał, iż Aleksander Miszalski zdecydował w lipcu, że ekwiwalent wpływów z opłat za SCT trafi do gmin ościennych na inwestycje związane z poprawą jakości powietrza. Stowarzyszenie Metropolii Krakowskich nie skomentowało wówczas tego pomysłu. W najbliższym czasie powołany ma zostać ponadto przez prezydenta Krakowa specjalny zespół, który będzie pracować nad wdrożeniem zasad strefy czystego transportu 1 stycznia 2026 roku.
SCT w Krakowie na różnych zasadach
Granicą strefy czystego transportu w Krakowie będzie od 1 stycznia 2026 roku czwarta obwodnica. Oznacza to, że strefa obejmie prawie całe miasto, poza peryferiami.
Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa, mieszkańcy spoza Krakowa, których auta nie spełnią norm SCT, będą mogli wjechać do miasta, ale dopiero po uiszczeniu opłaty, a po 2028 roku będą miały całkowity zakaz wjazdu na teren Krakowa. Mieszkańców miasta, którzy zakupili samochód przed przyjęciem uchwały o SCT, przepisy o strefie czystego transportu nie będą obowiązywać.