Kalisz: Oszuści okradli 68-latka. Podszyli się pod pracowników banku
68-letni kaliszanin padł ofiarą oszustów podających się za pracowników banku. Mężczyzna, stracił blisko 130 tysięcy złotych. Policja w Kaliszu apeluje o ostrożność.
Do mieszkańca Kalisza zadzwoniła osoba podająca się za pracownika banku. Dzwoniący poinformował 68-latka, że na jego rachunku bankowym złożono wniosek kredytowy, który został pozytywnie zaopiniowany. Mężczyzna powiedział, że nie składał wniosku o pożyczkę. Podszywający się pod pracownika banku oszust powiedział, że można ten wniosek wycofać idąc do banku i składając swój wniosek o kredyt..
- Kaliszanin nie podejrzewał, że rozmawia z przestępcą i wykonywał wszystkie jego polecenia. Oszuści cały czas byli w kontakcie telefonicznym z 68-latkiem i instruowali go by nie rozmawiał z pracownikami banku. Ostatecznie mężczyzna po złożeniu wniosku i przyznaniu kredytu, wypłacił gotówkę. Zgodnie z poleceniami oszusta, wszystkie pieniądze z kredytu zostały wpłacone przy użyciu kodów BLIK w jednym z wpłatomatów na terenie miasta. Oczywiście mężczyzna podczas rozmowy był wielokrotnie zapewniany, że pieniądze które wpłacił będą zdeponowane na specjalnym rachunku bankowym Policji. Gotówka po kilku dniach miała wrócić na konto właściciela - poinformowała podkom. Anna Jaworska-Wojnicz, rzeczniczka prasowa Komendy Miejskiej Policji w Kaliszu.
Niestety to nie koniec historii, ponieważ dwa dni później oszuści przekonali 68-latka do zawarcia kolejnej umowy kredytowej. Również w tym przypadku całą kwotę uzyskanego kredytu mężczyzna przekazał oszustom. Łącznie stracił blisko 130 tys. złotych. Kiedy zorientował się, że został oszukany powiadomił Policję.
Aby uchronić się przed tego typu oszustwem należy stosować kilka prostych zasad:
- Nie ufaj obcym i nie wierz we wszystko co mówią.
- Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. "Czerwona lampka" powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga wypłat pieniędzy lub zainstalowania oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego, czy pulpitu komputera. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
- Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
- Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku, kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
- Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
- Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.