Katowice: Wielka inwestycja kolejowa. Powstają tory i osiem wiaduktów
W tym artykule:
- Zakończyli montaż trzech konstrukcji, stawiają dwie kolejne
- Nowe perony, tory i obiekty inżynieryjne
- Od Szopienic do Piotrowic wybudowanych zostanie łącznie 100 km nowych torów
- Po nowych torach pociągi pojadą w I kwartale 2026 roku
- Wiadukt kolejowy nad ulicą Mikołowską
- Będą nowe przystanki kolejowe
- Wielka inwestycja na linii Będzin - Katowice Piotrowice
- Nowoczesne centrum sterowania ruchem w Katowicach
Zakończyli montaż trzech konstrukcji, stawiają dwie kolejne
Przy stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje całkiem nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi o łącznej długości 435 m.
- Zakończyliśmy montaż trzech konstrukcji, stawiamy dwie kolejne, a na trzech pozostałych budujemy podpory. Na nowych obiektach ułożymy cztery tory, a pozostałe tory poprowadzimy "dołem". Nowo budowane wiadukty będą miały od 30 do prawie 90 m długości i zostaną przystosowane do wszystkich pociągów, pasażerskich i towarowych. Posłużą do obsługi tras w kierunku zachodnim - w stronę Gliwic, Opola, Wrocławia oraz południowym - na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju - informują PKP PLK.
Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co zwiększy przepustowość stacji Katowice, czyli więcej pociągów będzie mogło wyjechać na tory. Wszystkie obiekty powstaną w pierwszej połowie 2026 r. i sukcesywnie będą włączane do ruchu kolejowego. Jeszcze w tym roku pociągi ruszą nowym torem w kierunku Załęża, przejeżdżając pod wznoszonymi wiaduktami, które będzie można wtedy zobaczyć z zupełnie nowej perspektywy - od spodu.
Nowe perony, tory i obiekty inżynieryjne
- Roboty na linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe - Katowice Piotrowice prowadzimy przy utrzymanym ruchu kolejowym. Zwiększyliśmy liczbę pracowników, którzy każdego dnia są zaangażowani w przebudowę Katowic - to obecnie 1000 osób (w maju średnio na dobę pracowało 600 osób). Do pracy na katowickim węźle kolejowym wyjechało już 540 maszyn - wskazują PKP PLK.
Od Szopienic do Piotrowic wybudowanych zostanie łącznie 100 km nowych torów
Na całym odcinku od Szopienic do Piotrowic wybudowanych zostanie łącznie 100 km nowych torów (w tym 321 rozjazdów). Ułożone w jednej linii połączyłyby Katowice z Ostrawą albo Opolem!
Po nowych torach pociągi pojadą w I kwartale 2026 roku
Zaawansowane prace realizowane są na stacji Katowice Ligota. Busuje się tam nowy układ torowy z peronami nr 2 i 3. Powstają przejścia podziemne dla pieszych, wiadukt kolejowy na ul. Kłodnickiej i most nad rzeką Kłodnicą. Po nowych torach pociągi pojadą w I kwartale 2026 r., a wtedy prace przeniosą się na obecnie eksploatowane części stacji. Na odcinku linii kolejowej od Ligoty do stacji Katowice prowadzone są roboty przy budowie układu 4-torowego wraz z przystankiem Katowice ASP.
Wiadukt kolejowy nad ulicą Mikołowską
W centrum miasta powstaje wiadukt kolejowy nad ul. Mikołowską. W tym roku pociągi w kierunku Załęża i Chorzowa pojadą po nowo wybudowanej konstrukcji, a prace będą kontynuowane przy sąsiednich częściach obiektu.
Peron nr 1 na stacji Katowice został przebudowany i jest dostępny dla podróżnych - działa dotychczasowa platforma przyschodowa dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W środkowym tunelu są również schody ruchome. Nowa nawierzchnia z wypukłą fakturą umożliwia korzystanie ze stacji osobom słabowidzącym i niewidomym. Na peronie są ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco oraz osłony chroniące przed wiatrem.
Budowane są dwie windy, w tym jedna większa, umożliwiająca przewóz rowerów. Uruchomienie wind na peronie 1 planowane jest na listopad br. Stacja będzie wyposażona w nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej z wyświetlaczami i infokioskami oraz nowym nagłośnieniem. Obecnie prace realizujemy na peronie nr 2, który zostanie udostępniony podróżnym w I kwartale 2026 r.
Będą nowe przystanki kolejowe
Na odcinku od Katowic do Zawodzia i Szopienic budowane są nowe przystanki kolejowe Katowice Akademia i Katowice Uniwersytet. Jest już nowy tor w kierunku Mysłowic i połowa peronu nr 2 na stacji w Zawodziu. Zakończenie prac i udostępnienie całego obiektu podróżnym planowane jest do końca tego roku.
Wielka inwestycja na linii Będzin - Katowice Piotrowice
W efekcie prac na katowickim węźle kolejowym podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów oraz sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację kolejową. Głównym założeniem zadania jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim, co poprawi przepustowość, usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów. Prace prowadzone są przy utrzymanym ruchu kolejowym, a ich tempo na odcinku od Szopienic do Piotrowic, jest utrzymane.
W sumie na terenie Katowic powstaną nowe przystanki kolejowe: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja stacji: Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanków Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów. Na wszystkich przebudowana zostanie infrastruktura, a w Katowicach Ligocie i Katowicach Szopienicach Południowych dobudujemy po jednym dodatkowym peronie. W zakres zadania wchodzi 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów.
Nowoczesne centrum sterowania ruchem w Katowicach
W ramach prac przewiduje się budowę nowoczesnego centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów. Prace prowadzone są w sercu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przy zachowaniu ruchu pieszego, samochodowego i kolejowego.
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin - Katowice Piotrowice, Tychy - most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg - Zebrzydowice, której wartość to ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF "Łącząc Europę". Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe - Katowice Piotrowice planowane jest w 2028 r.