Ulga dla pracujących seniorów. Czy należy się, jeśli senior pobiera emeryturę i sobie do niej dorabia?
Coraz więcej seniorów decyduje się na kontynuowanie pracy zawodowej mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Daje im to dwie korzyści: wyższą emeryturę i tzw. ulgę dla pracujących seniorów.
Tyle wynosi tzw. ulga dla pracujących seniorów
Ulga podatkowa zwalnia z podatku dochodowego przychody do kwoty 85 528 zł brutto rocznie.
- Dodatkowo osoby rozliczające się według skali podatkowej mogą skorzystać z kwoty wolnej od podatku w wysokości 30 000 zł, co oznacza, że łącznie mogą zarobić 115 528 zł brutto bez konieczności odprowadzania podatku - zaznacza Krystyna Michałek, regionalny rzecznik ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Kto może skorzystać z tzw. ulgi dla pracujących seniorów
Ulga obejmuje seniorów, którzy podlegają ubezpieczeniom społecznym, czyli pracujących na umowie o pracę, zleceniu, prowadzących działalność gospodarczą (opodatkowaną według skali, liniowo lub ryczałtem), a także tych, którzy otrzymują zasiłek macierzyński. Kluczowe jest, by nie pobierali świadczenia emerytalnego ani renty rodzinnej.
Z ulgi mogą skorzystać zarówno osoby, które nie złożyły jeszcze wniosku o emeryturę, jak i te, które taki wniosek złożyły, mają przyznane świadczenie, ale go jeszcze nie pobierają. Podstawowym warunkiem jest niepobieranie emerytury lub renty rodzinnej. Seniorzy, którzy otrzymują emeryturę i dodatkowo dorabiają do swojego świadczenia, nie mogą korzystać z tej preferencji.
Jak skorzystać z tzw. ulgi dla pracujących seniorów
Aby skorzystać z ulgi, senior musi złożyć stosowne oświadczenie swojemu pracodawcy lub zleceniodawcy.
- Jeśli senior zacznie pobierać emeryturę lub rentę, ma obowiązek niezwłocznie poinformować o tym zatrudniającego. Wtedy ulga przestanie obowiązywać najpóźniej od kolejnego miesiąca - podsumowuje Krystyna Michałek.