Katowice: Wielka inwestycja na Mikołowskiej
W tym artykule:
Pociągi w kierunku Załęża i Chorzowa Batorego już jeżdżą po wiadukcie na Mikołowskiej w Katowicach
Oddanie do użytku pierwszej części nowego wiaduktu nad ul. Mikołowską, to ważny moment wartej 4 mld zł inwestycji realizowanej przez PKP PLK w Katowicach.
- W ramach dużej inwestycji na katowickim węźle kolejowym, dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu pociągów i samochodów, przebudowujemy obiekty inżynieryjne - przypomina Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK. - Wiadukt kolejowy nad ul. Mikołowską został podzielony na cztery części. Od piątku pociągi w kierunku Załęża i Chorzowa jeżdżą po nowo wybudowanej konstrukcji - dodaje.
Pasażerowie, którzy mieli okazję przejechać już nowymi torami, z bliska zobaczyli też inny nowy element kolejowego krajobrazu Katowic. Składy jadące w kierunku Załęża i Chorzowa przejeżdżają pod wielkim wiaduktem, wznoszonym na wysokości ul. Sądowej. Docelowo będzie ich tam 8 i posłużą do obsługi tras w kierunku zachodnim tj. Gliwic, Opola, Wrocławia oraz w kierunku południowym na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju.
Pojawienie się pociągów na nowych torach nie oznacza jeszcze końca robót budowlanych na wiadukcie przy ul. Mikołowskiej.
- Prace są kontynuowane przy sąsiedniej, drugiej części obiektu. Aktualnie wykonano betonowanie płyty nośnej, na której zostanie ułożony nowy tor. Prace wykończeniowe oraz torowe i sieciowe będą prowadzone do końca 2025 roku - wyjaśnia przedstawicielka PKP PLK.
Samochody ponownie przejadą pod wiaduktem przy Mikołowskiej na początku 2026 roku
Po udostępnieniu drugiego segmentu dla ruchu kolejowego prace przeniosą się na trzecią i czwartą część obiektu. To oznacza również ważną zmianę w ruchu drogowym.
- Równocześnie, wraz z kontynuacją robót, w porozumieniu z Miastem Katowice, w styczniu 2026 r. udostępnimy kierowcom przejazd pod obiektem na ul. Mikołowskiej po dwóch pasach ruchu w kierunku od autostrady A4 do centrum Katowic - zapowiada Katarzyna Głowacka.
Powrót samochodów na Mikołowską wiąże się z pewnymi ograniczeniami w rejonie ul. św. Jana.
- Jednocześnie, rozpoczniemy prace na wiadukcie nad ul. Św. Jana przy utrzymaniu ruchu pieszego, tramwajowego po obu torach oraz samochodowego po jednym pasie ruchu w każdą stronę - przekazuje Katarzyna Głowacka.
Po zakończeniu przebudowy wiaduktu na Mikołowskiej, zamiast dotychczasowych dwóch powstanie jeden wspólny, nowoczesny wiadukt. To rozwiązanie ma zapewnić większe bezpieczeństwo, wyższą trwałość konstrukcji, a także poprawić estetykę przestrzeni miejskiej.
Wielka inwestycja PKP PLK w Katowicach
Prace na katowickim węźle kolejowym są częścią jednego z największych projektów infrastrukturalnych w kraju - przebudowy linii kolejowej od Będzina przez Sosnowiec, Katowice i Tychy aż do granicy z Czechami w Zebrzydowicach. Na terenie całej aglomeracji przewiduje się rozbudowę torów do czterech, co umożliwi oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego i stworzenie Kolei Metropolitalnej.
W ramach największego z podpisanych kontraktów, zawartego w kwietniu 2024 roku, konsorcjum firm Torpol i Intop zrealizuje prace o wartości ponad 4,1 miliarda złotych brutto. Obejmują one m.in. kompleksową modernizację odcinka Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, remonty istniejących przystanków, budowę nowych oraz odnowienie całej inżynieryjnej infrastruktury kolejowej.