Kęty: Zakończyła się budowa ostatniego fragmentu obwodnicy
Trasa o długości 1,28 km ma siedem metrów szerokości. Chodnik, ścieżkę rowerową i drogi dojazdowe. Koszt całego odcinka wyniósł prawie 18,8 mln zł, z czego 95 procent pochodziło z Rządowego Funduszu Polski Ład.
Nowa obwodnica odciąży centrum Kęt, poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów oraz ułatwi przejazd kierowcom. Dzięki połączeniu z istniejącymi fragmentami obwodnicy ruch tranzytowy ominie śródmieście, zmniejszając hałas i korki, bardzo uciążliwe w godzinach szczytu.
Zachodnia obwodnica Kęt będzie łączyła drogę krajową nr 52 z trasą wojewódzką 948 na rondzie przy ul. Mickiewicza. W ostatnim etapie powstały cztery zatoki autobusowe, zamontowano oznakowanie, przebudowano sieć wodociągową i kanalizacyjną oraz nasadzono nową zieleń.
Zachodnia obwodnica Kęt podzielona na etapy
Ze względu na duże koszty, inwestycja została podzielona na etapy. Rozpoczęła się w 2019 roku. Pierwszy odcinek, prawie 500-metrowy od ul. Mickiewicza do Staszica. został oddany pod koniec 2020 roku.
Kolejny, półkilometrowy fragment między ulicami Spacerową i Sobieskiego, zakończył się we wrześniu 2021 roku. Był najtrudniejszym etapem całego przedsięwzięcia ze względu na budowę wiaduktu kolejowego i ronda. Kosztował przeszło 11 mln zł.
Z kolei pod koniec 2023 roku zakończyła się budowa trzeciej, 400-metrowej części między ulicami Sobieskiego i Klasztorną.
Obwodnica odciąży od ruchu samochodowego centrum miasta na kierunku północ - południe. W związku z oddaniem obwodnicy, władze kęckiej gminy myślą o nowej organizacji ruchu kołowego, szczególnie na Rynku. Gmina chce zlecić jej przygotowanie specjalistom z zakresu inżynierii ruchu.
- Zakończenie zachodniej obwodnicy jest domknięciem najważniejszej inwestycji drogowej w Kętach na przestrzeni ostatnich lat - podkreśla Marcin Śliwa, burmistrz Kęt.