Kiedy elektryczny rower nie jest rowerem? Hulajnogi i rowery na prąd "pod lupą" policji w Lesznie
Jednoślady na prąd "pod lupą" policji w Lesznie
Na ulicach pojawia się coraz więcej elektrycznych rowerów, których konstrukcja techniczna budzi wątpliwości policjantów. Rower jest dopuszczony do ruchu i nie wymaga rejestracji, gdy spełnia określone warunki, o których przypomina Monika Żymełka z Komendy Miejskiej Policji w Lesznie.
- Warunki dotyczą dotyczą parametrów silnika, którego napięcie nie może być wyższe niż 48V i znamionowa moc nie większa niż 250W. Napęd pomocniczy w rowerze elektrycznym powinien jedynie wspomagać kierującego do osiągnięcia prędkości 25km/h, a pojazd musi uruchamiać nacisk na pedały. Po przekroczeniu dozwolonej prędkości rower powinien przestać działać - mówi Monika Żymełka.
Nie każdy rower na prąd jest rowerem i nie powinien być dopuszczony do ruchu drogowego
Należy pamiętać o tym, że utrzymanie stałej prędkości roweru, a tym bardziej jego rozpędzanie, jest niedozwolone bez pedałowania.
- Rowery elektryczne spełniające wymagane przepisami kryteria nie są wyposażone w manetki lub dźwignie służące do uruchomienia napędu elektrycznego. Rowerem elektrycznym spełniającym wymagane przepisy nie można ruszyć i jechać bez użycia pedałów. Możliwa jest w nich jedynie regulacja mocy z jaką wspomagane będzie pedałowanie. W przeciwnym przypadku rower nie jest dopuszczony do ruchu - dodaje policjantka.
Osobną sprawą to hulajnogi elektryczne porzucane w różnych miejscach Leszna. Szczególnie niebezpieczne są sytuacje, gdy pojazdy zostają porzucone na ścieżkach rowerowych stanowiąc zagrożenie dla uczestników ruchu.
Trzeba pamiętać, że hulajnoga musi być ustawiona równolegle do krawędzi chodnika, a szerokość pozostawiona dla ruchu pieszych powinna pozwolić na swobodne przemieszczanie się.