Klimatyzacja w tramwajach i autobusach MZK w Toruniu. Działa czy nie działa?
Klimatyzacja w tramwajach i autobusach w Toruniu: "taka sytuacja to skandal"
Na ten tydzień nie jest zapowiadany upał, ale trzeba się liczyć z tym, że wróci tego lata. Wrócą też pytania o klimatyzację, w którą są wyposażone tramwaje i autobusy Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu. Zdaniem niektórych pasażerów, nie jest ona włączana z powodów oszczędnościowych. Powołują się na doświadczenia sprzed kilku dni, gdy temperatura powietrza w Toruniu przekroczyła 30 stopni Celsjusza.
- Tak się złożyło, że w upalny dzień na początku lipca jechałem trzema autobusami MZK - opowiada Lukas Stodolny. - W żadnym nie działała klimatyzacja. Kierowcy autobusów nie chcą jej włączać. Tłumaczą to tym, że pasażerowie otwierają okna i w efekcie klima nie działa. Wobec niedawnych podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej w Toruniu taka sytuacja to skandal.
Autobusy i tramwaje podczas upałów: klimatyzacja może nie chłodzić
Co na ten zarzut MZK Toruń? Na początek wyjaśnia, że dysponuje 106 autobusami wyposażonymi w klimatyzację przedziału pasażerskiego. To około 67 procent tej części taboru MZK. Miejski przewoźnik ma też 22 klimatyzowane tramwaje - na 45 pojazdów takich pojazdów.
Przedstawiciele MZK zapewniają, że nie ma ograniczeń we włączaniu klimatyzacji w tramwajach i autobusach. Są jednak czynniki, które powodują brak efektu jej działania.
- Klimatyzacja w toruńskich autobusach działa w oparciu o automatyczny system kontroli temperatury - podkreśla Olga Ładzińska z MZK. - Uruchamia się ona, kiedy temperatura w pojazdach przekroczy 22 stopni Celsjusza. Jej wydajność zwiększa się wraz ze wzrostem temperatury.
Z wyjaśnień MZK wynika, że klimatyzacja załącza się bezpośrednio po uruchomieniu silnika. Kierowca ma jedynie możliwość jej wyłączenia.
Z kolei w 17 tramwajach temperaturę w przedziale pasażerskim ustalają motorniczowie.
- Robią to zgodnie z obowiązującymi instrukcjami. W pięciu tramwajach funkcjonuje automatyczny system kontroli temperatury - informuje Olga Ładzińska.
Wskazuje ona, że większość aparatury sterującej, w tym klimatyzacja, jest zlokalizowana na dachach pojazdów. W ten sposób narażona jest na ciągłe nagrzewanie. To utrudnia uregulowanie temperatury wewnątrz tramwaju.
- Na zachowanie odpowiedniej, komfortowej temperatury wewnątrz autobusów i tramwajów mają wpływ takie czynniki jak: duża częstotliwość otwierania drzwi na przystankach, wzmożony potok pasażerski, bardzo wysoka temperatura na zewnątrz. Nałożenie się ich znacząco przyczynia się do sytuacji, w której klimatyzator przedziału pasażerskiego może nie schłodzić wystarczająco wnętrza pojazdu. Należy także pamiętać że, autobus czy tramwaj jest stale wyeksponowany na promienie słoneczne. To potęguje nagrzewanie się wnętrza - zauważa Olga Ładzińska.
W tramwajach i autobusach w Toruniu: standard podróży ma być wysoki
Zdarzają się również sytuacje, że pasażerowie proszą kierowcę albo motorniczego o wyłączenie klimatyzacji. To na przykład osoby starsze, które obawiają się o swoje zdrowie. Źle na nie może wpłynąć nawiew zimnego powietrza czy też nagłe zmiany temperatur.
- Niemniej jednak dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić maksymalnie wysoki standard podróżowania pasażerom komunikacji miejskiej. Pracownicy MZK są na bieżąco instruowani, jak postępować z pojazdami w sytuacji wysokich temperatur. Służby techniczne na bieżąco dokonują sprawdzania i napraw aparatury. W przypadkach awarii klimatyzacji pojazdy są wycofywane z ruchu - dodaje Olga Ładzińska.
W przyszłym roku standard podróży pojazdami toruńskiego MZK w upalne dni ma się poprawić. Do jego taboru trafi 40 nowych, klimatyzowanych autobusów.