Kołczygłowy: Linia 212 wraca na mapę Pomorza
Pierwszy krok: odcinek Lipusz-Bytów
Po ponad trzech dekadach mocno powrócił temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 212. Tak blisko reaktywacji linii nigdy nie było. Dziś to jedno z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych planowanych na południu województwa pomorskiego. Pierwszy etap rewitalizacji: odcinek Lipusz-Bytów jest już niemal przesądzony. Inwestycja posiada dokumentację projektową, finansowanie oraz wpisuje się w regionalne strategie rozwoju transportu. Jeżeli harmonogram zostanie dotrzymany, pociągi pasażerskie mogą wrócić na tę trasę już w 2027 roku.
Trudniejszy fragment: Bytów-Korzybie
Znacznie większym wyzwaniem pozostaje zachodni fragment linii od Bytowa do Korzybia. Odcinek ten nie funkcjonuje od początku lat 90., a infrastruktura w wielu miejscach uległa degradacji. Torowisko zarosło, a część przepustów i mostów wymaga kompleksowej odbudowy. Mimo to zarówno samorządy, jak i lokalne społeczności konsekwentnie zabiegają o jego rewitalizację. Przekonanie o konieczności przywrócenia tej trasy rośnie zarówno ze względu na potrzeby mieszkańców, jak i strategiczne znaczenie komunikacyjne. Właśnie w tej sprawie odbyło się ważne spotkanie w Kołczygłowach.
- Cały dzień poświęciliśmy linii kolejowej 212 Lipusz-Bytów-Korzybie, ze szczególnym uwzględnieniem jej zachodniego odcinka - napisał na swoim profilu Michał Tusk z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Po ostatnich deklaracjach wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka realizacja odcinka Lipusz-Bytów w perspektywie trzech lat jest praktycznie przesądzona. Dlatego wszystkie nasze siły i możliwości kierujemy teraz na dalszy, znacznie trudniejszy fragment tej trasy: od Bytowa w stronę zachodnią, przez Borzytuchom, Kołczygłowy, aż po Zielin i granicę województwa.
Kołczygłowy chcą stacji
To właśnie w Kołczygłowach odbyło się spotkanie samorządowców i przedstawicieli województwa, na którym omawiano lokalizację nowego przystanku. Wieś, będąca siedzibą gminy i jej największą miejscowością, nigdy nie miała własnej stacji. Mieszkańcy musieli korzystać z przystanków w Kołczygłówkach lub Barnowie.
- Podczas spotkania rozmawialiśmy o optymalnej lokalizacji nowego przystanku dla Kołczygłów - dodał Tusk. - Poczynione ustalenia przekażemy PKP PLK wraz z zestawieniem innych oczekiwań wspólnoty samorządowej względem linii 212. Na poziomie centralnym pilnujemy, by za wpisaniem tej linii na listę inwestycji krytycznych dla bezpieczeństwa państwa jak najszybciej poszły odpowiednie środki na jej rewitalizację.
Lokalne priorytety i współpraca
Przywrócenie kolei to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, to także szansa na rozwój społeczny, gospodarczy i transportowy regionu. Jak podkreślają samorządowcy, projekt wymaga ścisłej współpracy wszystkich zaangażowanych stron.
- Celem spotkania było omówienie możliwości rewitalizacji lokalnej infrastruktury kolejowej, przywrócenia połączeń pasażerskich oraz wypracowanie zasad współpracy między naszym samorządem a władzami wojewódzkich - zaznaczył Artur Kalinowski, wójt gminy Kołczygłowy. - Zależy nam, by ta inicjatywa nie tylko przywróciła ruch kolejowy, ale także realnie wpisała się w szerszą strategię zrównoważonego transportu i poprawy dostępności komunikacyjnej całego regionu. Dla gmin takich jak nasza to szansa na wyrównanie szans, lepsze skomunikowanie z ośrodkami miejskimi i przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu.
Gotowość Bytowa
Bytów, największy ośrodek na trasie od dawna deklaruje gotowość do powrotu kolei. W 2021 roku wyremontowano tamtejszy dworzec, który dziś pełni funkcję zintegrowanego węzła przesiadkowego. Obiekt został przystosowany do obsługi podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami, i może w każdej chwili rozpocząć pełnienie roli stacji kolejowej.
Mieszkańcy miasta od lat zmagają się z brakiem dogodnego połączenia z Trójmiastem, co wpływa na możliwości edukacyjne, zawodowe i społeczne całego powiatu. Reaktywacja linii 212 mogłaby znacząco poprawić sytuację i na nowo połączyć region z resztą kraju. Teraz już wyraźnie widać światełko w tunelu.