Kolejny wiadukt nad obwodnicą Opatowa zostanie otwarty dla kierowców
Kolejne ułatwienia dla kierowców na obwodnicy Opatowa
To będzie istotne ułatwienie dla podróżujących drogą krajową numer 74 na trasie Kielce – Opatów - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach.
- W najbliższą środę, 9 lipca planujemy otwarcie nowego wiaduktu i ronda w Jałowęsach. To już trzeci wybudowany i oddany do ruchu w ramach obwodnicy Opatowa – informują drogowcy.
Wiadukt w Jałowęsach w ciągu nowego przebiegu drogi krajowej numer 74 znajduje się nad budowaną S74 czyli nad odcinkiem obwodnicy Opatowa.
- Jadąc od Kielc wjedziemy na wiadukt z nowego ronda, które komunikuje nowy odcinek drogi krajowej numer 74 z jej obecnym przebiegiem. Z wiaduktu zjedziemy w istniejącą drogą krajową74 stronę Opatowa. W czasie budowy obiektu ruch po drodze krajowej numer 74 odbywał się wahadłowo i był sterowany sygnalizacją świetną. Po zmianie organizacji ruchu, od 9 lipca po drodze krajowej 74 w Jałowęsach jeździć będziemy płynnie w obu kierunkach – poinformowano.
Kolejne wiadukty w ramach obwodnicy Opatowa oddane do użytku
Wiadukt w Jałowęsach jest trzecim obiektem oddanym do ruchu i wybudowanym w ramach obwodnicy Opatowa. Kierowcy korzystają już z wiaduktu w ciągu drogi powiatowej nad budowaną drogą krajową numer 9 w Tomaszowie, a także z obiektu w ciągu drogi gminnej nad S74 w Okalinie.
Prace na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej numer 9 i S74 zakończą się w tym roku. W związku z robotami ruch wahadłowy obowiązuje jeszcze na drodze krajowej numer 9 między Ostrowcem Świętokrzyskim a Opatowem, w miejscu połączenia istniejącej „dziewiątki” i jej nowego dwujezdniowego przebiegu. Taka organizacja ruchu nadal obowiązuje na drodze krajowej numer 74 między Jałowęsami a Opatowem, w obrębie budowanego ronda na skrzyżowaniu z drogą krajową numer 9.
Czynne są ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej numer 9 z łącznikiem północnym drogi krajowej numer 74 do obwodnicy Opatowa oraz w Okalinie. W maju oddany został do użytkowania 3-kilometrowy łącznik północny w ciągu drogi krajowej numer 74 z trzema wiaduktami i rondem w Adamowie.
Niebawem koniec budowy obwodnicy Opatowa
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała także, że zaawansowanie robót na budowie obwodnicy Opatowa sięga 90 procent. Na trasie głównej w 95 procentach ułożona została podbudowa bitumiczna i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni. Układanie ostatniej warstwy ścieralnej przekroczyło półmetek. Rozpoczęło się wykonywanie oznakowania poziomego. Na mostach, wiaduktach, estakadach prowadzone są roboty wykończeniowe. Ogólnie do wykonania pozostało ułożenie ostatniej warstwy nawierzchni na pozostałych odcinkach obwodnicy, wykonanie prac przy rondach i łącznicach na połączeniach nowych i istniejących dróg, przy oznakowaniu, a także szereg robót wykończeniowych.
Drogowcy informują, że obwodnica powinna być gotowa do końca bieżącego kwartału.
Obwodnica Opatowa to jedna z kluczowych inwestycji drogowych w regionie. Nowa trasa przebiegać będzie jako dwujezdniowa droga krajowa numer 9 oraz droga ekspresowa S74, znacząco odciążając centrum miasta i poprawiając bezpieczeństwo oraz płynność ruchu. Każdy ukończony etap przybliża mieszkańców i kierowców do momentu, gdy Opatów wreszcie uwolni się od uciążliwego tranzytu.
Obwodnica Opatowa bardzo ważna dla komunikacji
Ponad 11-kilometrowa obwodnica biegnie po południowo-zachodniej stronie miasta. W ramach projektu powstały już bezkolizyjne ronda na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej numer 74 z nowym przebiegiem „dziewiątki” oraz przy włączeniu przyszłej S74 do istniejącej drogi krajowej numer 9.
Na trasie budowane są dwa węzły drogowe: pierwszy — na skrzyżowaniu istniejącej Drogi Krajowej 9 z północnym łącznikiem Drogi Krajowej 74, drugi — w Marcinkowicach, gdzie przyszła S74 połączy się z Drogą Krajową 9 i drogą wojewódzką numer 757 prowadzącą do Staszowa.
W ramach inwestycji powstało aż 14 mostów, wiaduktów i estakad, a także kładka dla pieszych. Obwodnica składa się z odcinka dwujezdniowej drogi krajowej numer 9 o długości 5,1 kilometrów i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 kilometrów. Uzupełnia ją 3-kilometrowy, jednojezdniowy łącznik w ciągu Drogi Krajowej 74, który pozwoli kierowcom jadącym z Kielc do Lublina ominąć centrum Opatowa.
Dzięki tej inwestycji miasto wreszcie uwolni się od ogromnego natężenia ruchu. Obecnie przez historyczne centrum Opatowa, wąskimi ulicami i między ciasną zabudową, przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów na dobę — z czego co trzeci to pojazd ciężarowy. Efektem są korki, hałas i zanieczyszczenie powietrza.
Nowa obwodnica znacząco poprawi jakość życia mieszkańców, zwiększy bezpieczeństwo i komfort przejazdu. Skróci także czas podróży na trasach krajowych numer 9 i 74. W przyszłości będzie stanowić ważny fragment drogi ekspresowej S74, łączącej województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Mieszkańcy z niecierpliwością czekają na zakończenie budowy, która przyniesie rewolucyjne zmiany w codziennym funkcjonowaniu miasta.
Budowa obwodnicy Opatowa oraz łącznika północnego została dofinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Kwota dofinansowania projektów to około 337 milionów złotych. Ich całkowity koszt to około 689 milionów złotych.