Koniec z niejasnymi zasadami rezerwacji. Będą rekompensaty
Zmiany na platformie - więcej przejrzystości dla użytkowników
Konsumenci, korzystający z Booking.com, wkrótce będą mogli cieszyć się większym dostępem do informacji. Platforma została zobowiązana przez UOKiK do wprowadzenia jasnych informacji o tym, czy właściciel wynajmujący dany nocleg jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną. Decyzja ta jest efektem wcześniejszych problemów z nieprawidłowym informowaniem o statusie ochrony prawnej konsumenta w przypadku rezerwacji u osób, które nie są przedsiębiorcami. Nieczytelny był również podział obowiązków między Booking.com a dostawcami usług.
Często dodatkowe linki i regulaminy informowały o szczegółach, co utrudniało świadome podjęcie decyzji.
- W efekcie takich praktyk konsumenci mogli zawierać umowy, nie zdając sobie sprawy, że nie przysługuje im ochrona wynikająca z prawa konsumenckiego. Nie wiedzieli również, kto jest odpowiedzialny za wykonanie usługi zakwaterowania - Booking.com czy podmiot oferujący nocleg, co w przypadku np. składania reklamacji miało kluczowe znaczenie dla konsumentów - podkreślono.
- Od ponad dwóch lat weryfikujemy, jak w praktyce platformy e-commerce poradziły sobie z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z dyrektywy Omnibus. Kluczowe jest, by użytkownik takiej platformy, zanim podejmie decyzję zakupową, wiedział, czy zawiera umowę z przedsiębiorcą, czy z podmiotem nim niebędącym. Jako konsumenci potrzebujemy jasnych zasad i czytelnych informacji, szczególnie tam, gdzie decyzje podejmujemy w kilka sekund, kilkoma kliknięciami - dodał Tomasz Chróstny.
Rekompensaty dla użytkowników
Booking.com nie tylko został zobowiązany do wprowadzenia zmian, lecz także do przyznania rekompensat dla użytkowników. Konsumenci, którzy dokonali rezerwacji w okresie od 1 stycznia 2023 roku do momentu wprowadzenia zmian, mogą starać się o rekompensaty, jeśli złożą reklamację dotyczącą braku informacji o statusie przedsiębiorcy wynajmującego. Można tego dokonać w "Centrum pomocy", najlepiej po zalogowaniu się za pomocą numeru rezerwacji i kodu PIN.
Rekompensaty są uzależnione od poziomu udziału w programie lojalnościowym Genius. Osoby na poziomie pierwszym i drugim zyskają awans o jeden stopień, co może się przełożyć na wysokość zniżek w obiektach. Z koeli użytkownicy z poziomu trzeciego otrzymają 40 zł do wykorzystania na platformie.
- Obowiązki informowania o tym, czy podmiot oferujący usługę jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną, nakłada na internetowe platformy handlowe unijna dyrektywa Omnibus, która obowiązuje kraje UE od 2023 r. - podał Urząd.
Źródło: PAP