Konsultacje społeczne w sprawie modernizacji linii kolejowej nr 110 i budowy łącznicy do Gorlic. W planach przejęcia 12 hektarów gruntów

Łącznica kolejowa pomiędzy stacjami w Gorlicach i Gorlicach-Zagórzanach - temat ten ma brodę i wraca przy każdej dyskusji o wykluczeniu komunikacyjnym. Wizja pociągów, które wjeżdżają bezpośrednio do Gorlic, ma być panaceum na wszystko: rozwój, turystykę, możliwość komunikacji ze światem. Słowa i deklaracje bardzo powoli zamieniają się w czyn. Właśnie ogłoszone zostały konsultacje w tej sprawie. 
Wirtualna Polska
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Halina Gajda
Halina Gajda

Gorliczanie mają szansę wypowiedzieć się na tematy komunikacyjne. Niestety, nie dotyczą one powiązania powiatu z autostradą. Chodzi o kwestię połączeń kolejowych. Właśnie dostali ku temu narzędzie, a mianowicie ankietę dotyczącą proponowanego rozwiązania rewitalizacji linii nr 110 na odcinku Gorlice Zagórzany – Gorlice. Wcześniej mogą poznać zarys przyszłego przedsięwzięcia.

Prosta ankieta z prostymi pytaniami

Ankieta jest naprawdę prosta i sprowadza się do kilku pytań o wiek, miejsce zamieszkania, korzystanie z komunikacji publicznej, cele podróży i opinię na temat planowanej łącznicy. W tym ostatnim przypadku do wyboru jest kilka odpowiedzi. Pierwsza: łącznica jest potrzebna i przyczyni się rozwoju gminy, w której mieszkam. Druga brzmi podobnie z pewnym zastrzeżeniem: jest potrzebna, ale powinna zostać zaprojektowana w innym przebiegu, niż zaprezentowany. Trzecia nie pozostawia złudzeń – łącznica jest niepotrzebna i przyczyni się do pogorszenia komfortu życia. Oczywiście część pytań ma charakter otwarty, każdy z uczestników może więc napisać o swoim spostrzeżeniach.

Link do ankiety TUTAJ

Trzeba tutaj dodać, że do realizacji przedsięwzięcia potrzebna kilka „drobnych” cegiełek.

- W związku z planowaną budową łącznicy przewiduje się przejęcie gruntów na rzecz Skarbu Państwa o następującej powierzchni: 12,12 ha gruntów należących do właścicieli prywatnych bądź przedsiębiorców, 1,49 ha gruntów należących do powiatu gorlickiego – czytamy w dokumencie.

Kolejowa turystyka szansą na rozwój?

Przypomnijmy, że cele przedsięwzięcia są dwa. Główny, ma charakter logistyczny i sprowadza się do zapewnienia ruchu pociągów z centrum Gorlic bezpośrednio w stronę Stróż, Tarnowa i Krakowa, bez konieczności wjazdu na stację Gorlice-Zagórzany dla zmiany kierunku jazdy. Ci, którzy pamiętają czasy, gdy stacje kolejowe naprawdę tętniły życiem, wiedzą, jak to się odbywało: pasażerowie pociągów, które przyjeżdżały czy to od strony Stróż, czy Jasła, na stacji w Zagórzanach, musieli się przesiadać do składu, który zawoził ich do Gorlic. Innej możliwości nie było i nadal nie ma. Jeśli chodzi o drugi rezultat – łatwiejszy i szybszy dojazd ma spowodować napływ gości, turystów, rozwój.

Tylko wtedy remont będzie miał sens

Kolejowi społecznicy zaciskają kciuki za sukces. Szymon Białoń z Kolejowych Gorlic od lat orędował za takim rozwiązaniem.

- Cieszą też planowane remonty dworców w Gorlicach-Zagórzanach i Gorlicach – mówi. - Mam tylko nadzieję, że za modernizacją pójdzie zwiększenie liczby połączeń – dodaje.

I to jest clou całej sprawy, bo na razie przez stację w Zagórzanach w zwykły dzień przejeżdża dwie pary pociągów – Wetlina i Bieszczady. W wakacje, w weekendy trzeba do tego doliczyć kursy do Krynicy, a w czasie roku szkolnego, również w weekendy kursy do Krakowa i Rzeszowa. Mimo wszystko trochę tego mało.
- Mam takie marzenie, by po modernizacji, do Gorlic wjeżdżał pociąg Inter City Kraków-Zagórz – snuje plany Szymon Białoń.

Co do dworców, to dzisiaj nie są one ani reprezentacyjne, ani specjalnie funkcjonalne. Są po prostu zamknięte na głucho albo dawno straciły swoją rolę – w ich miejscu pojawiły się punkty usługowe albo sklepy. O tym, że niegdyś były w nich poczekalnie czy toalety dla podróżnych, już dzisiaj nikt nie pamięta. Temat ich reanimacji wraca od czasu do czasu w interpelacjach radnych. Na razie bez skutku.

Wybrane dla Ciebie

Trwa budowa parku handlowego Rock Park Tarnobrzeg. Będzie tu market Aldi. Jak idą prace? Zobacz zdjęcia
Trwa budowa parku handlowego Rock Park Tarnobrzeg. Będzie tu market Aldi. Jak idą prace? Zobacz zdjęcia
Pleszew w cyrkowym nastroju! Ruphert i Rico rozbawili rozruszali nie tylko najmłodszych! Tak wyglądał Festyn Rodzinny na Osiedlu nr 2
Pleszew w cyrkowym nastroju! Ruphert i Rico rozbawili rozruszali nie tylko najmłodszych! Tak wyglądał Festyn Rodzinny na Osiedlu nr 2
Resort nauki proponuje zmiany w statusie doktoranta
Resort nauki proponuje zmiany w statusie doktoranta
Raków Częstochowa zbroi się przed sezonem. Oskar Repka przechodzi z GKS Katowice. "Cieszę się, że taki piłkarz do nas dołącza"
Raków Częstochowa zbroi się przed sezonem. Oskar Repka przechodzi z GKS Katowice. "Cieszę się, że taki piłkarz do nas dołącza"
Znamy skład Polek w debiucie na mistrzostwach Europy. Nina Patalon wysłała najmocniejszy skład na Niemki
Znamy skład Polek w debiucie na mistrzostwach Europy. Nina Patalon wysłała najmocniejszy skład na Niemki
Gdy budzisz się sparaliżowany – Naukowcy badają, mistycy od dawna wiedzą
Gdy budzisz się sparaliżowany – Naukowcy badają, mistycy od dawna wiedzą
Koszmarny wypadek na rowerze. Interweniowała straż pożarna
Koszmarny wypadek na rowerze. Interweniowała straż pożarna
Prognoza pogody na sobotę 5 lipca. Zapowiada się gorący dzień. Pogoda dla Łodzi i województwa łódzkiego
Prognoza pogody na sobotę 5 lipca. Zapowiada się gorący dzień. Pogoda dla Łodzi i województwa łódzkiego
Kontrole na granicy z Niemcami. Punkt kontrolny na trasie A4 gotowy
Kontrole na granicy z Niemcami. Punkt kontrolny na trasie A4 gotowy
Pościg za poszukiwanym 27-latkiem. Porzucił samochód z dziewczyną
Pościg za poszukiwanym 27-latkiem. Porzucił samochód z dziewczyną
Zatrzymany za atak na ratowników medycznych. "Wyjął nóż i zacząć grozić ratownikom"
Zatrzymany za atak na ratowników medycznych. "Wyjął nóż i zacząć grozić ratownikom"
Czworaczki, które zarobiły miliony. Ich życie było koszmarem
Czworaczki, które zarobiły miliony. Ich życie było koszmarem