Kraków: Autokary turystyczne parkujące przy ul. Dietla denerwują okolicznych mieszkańców. Miasto przeprowadziło kontrole
Mieszkańcy ul. Dietla skarżą się na uciążliwości powodowane przez autokary turystyczne parkujące naprzeciwko ich okien. Zdaniem krakowian pojazdy bardzo często przekraczają dozwolony czas postoju, a co tym idzie, generują więcej hałasu i spalin.
Mieszkańcy mają dość autokarów
Na problem uwagę zwrócił radny Rafał Nowak z klubu Kraków dla Mieszkańców, który wystosował w tej sprawie interpelację do prezydenta miasta.
"Zwracam się w sprawie uciążliwości, na jakie od dłuższego czasu skarżą się mieszkańcy okolic ulicy Dietla, w szczególności w rejonie boiska KS Nadwiślan, gdzie funkcjonuje przystanek/postój dla autokarów turystycznych" - pisze i dodaje: "Z relacji mieszkańców wynika, że autokary bardzo często przekraczają dozwolony czas postoju, co prowadzi do poważnych i stałych uciążliwości w codziennym funkcjonowaniu tej części miasta" - tłumaczy radny.
Zgłaszane problemy to m.in.:
- długotrwałe włączone silniki autokarów, co skutkuje emisją spalin, hałasem oraz drganiami,
- krążenie autokarów w poszukiwaniu miejsca postojowego, co dodatkowo zwiększa natężenie ruchu i przyczynia się do powstawania korków,
- wzmożony hałas w pobliżu przystanku. W ocenie mieszkańców, obecna lokalizacja przystanku jest nieodpowiednia z uwagi na ścisłą zabudowę mieszkaniową, oraz ograniczoną przepustowość komunikacyjną tej części miasta
Jak czytamy w piśmie do prezydenta miasta mieszkańcy postulują rozważenie przeniesienia przystanku w inne, mniej uciążliwe miejsce, a jako potencjalną lokalizację wskazują okolice Centrum Kongresowego ICE Kraków.
Miasto: Nie powinno być mowy o uciążliwościach
Jak czytamy w odpowiedzi nadesłanej przez krakowski magistrat, miejsce postojowe typu kiss and ride dla autokarów turystycznych funkcjonuje w tej lokalizacji od roku 2020. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości kilkudziesięciu metrów - po przeciwnej stronie ul. Dietla.
"Biorąc pod uwagę tak znaczną odległość, inne źródła hałasu w tym rejonie oraz istnienie barier oddzielających K&R od zabudowy mieszkalnej nie powinno być mowy o uciążliwościach generowanych właśnie przez autokary" - pisze Dominika Jaźwiecka z biura prasowego UMK.
Interwencje Straży Miejskiej
Z danych statystycznych miasta wynika, że w 2024 r. odnotowano tylko 1 interwencję ze strony policji, nie odnotowano żadnych zgłoszeń dotyczących występowania uciążliwości związanych z postojem autokarów.
"Natomiast w ramach bieżących działań Straż Miejska Miasta Krakowa podjęła interwencje wobec 23 kierujących autobusami, którzy naruszyli przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym i nie zastosowali się do obowiązującego oznakowania drogowego (dopuszczającego postój autokarów turystycznych wyłącznie do 10 minut)" - dodaje urzędniczka
Ponadto, podczas doraźnej kontroli przeprowadzonej w dniu 14 lipca br. funkcjonariusze Straży Miejskiej nie stwierdzili nieprawidłowości związanych z postojem pojazdów.
Również Wydział Turystyki UMK wskazał, że jest to kluczowy przystanek dla obsługi ruchu autokarowego w Krakowie oraz że jak dotychczas nie wpływały do tego Wydziału żadne informacje, które wskazywałyby uciążliwości.