Kraków: Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Korki coraz większe
Zmiany w ruchu na rondzie Młyńskim
Od soboty, 27 września zostały wprowadzone zmiany w ruchu drogowym na ulicy Pilotów. Ze względu na prace na jezdni południowej pojazdy zostały skierowane na nowo wybudowaną jezdnię północną - informuje firma Gülermak, wykonawca linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic.
Ruch na jezdni północnej odbywa się dwukierunkowo.
A przypomnijmy, że zmiany w ruchu obowiązują też na skrzyżowaniu Meissnera z Mogilską.
- zachowanie przejezdności ciągu ul. Mogilska - al. Jana Pawła II z ograniczeniami: przeniesienie ruchu kołowego na jezdnię południową,
- zamknięcie ul. Meissnera na odcinku od skrzyżowania z ulicami Mogilską i al. Jana Pawła II do skrzyżowania z ulicami Śliczną i Łąkową - brak możliwości przejazdu na wprost w ul. Lema,
- sugerowany objazd: al. Jana Pawła II, ul. Stella-Sawickiego, al. Bora-Komorowskiego.
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic w Krakowie
Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od ulicy Meissnera do pętli w Mistrzejowicach postępuje. Zgodnie z harmonogramem realizacja ma zakończyć się w pierwszym kwartale 2026 r.
Co już zrobiono - kamienie milowe
- zakończenie przebudowy pętli "Mistrzejowice" w zakresie torowym - IV kwartał 2024 r.
- wykonanie płyty pośredniej stacji "Rondo Polsadu" (poziom -1) - IV kwartał 2024 r.
- zakończenie budowy ścian szczelinowych - I kwartał 2025 r.
- wykonanie płyty dennej (poziom -2) stacji "Rondo Polsadu" - II kwartał 2025 r.
Co pozostało do wykonania - kamienie milowe
- zakończenie prac przy konstrukcji tunelu - III kwartał 2025 r.
- wyposażanie tunelu - IV kwartał 2025 r.
- budowa torowiska tramwajowego - IV kwartał 2025 r.
- prace wykończeniowe (mała architektura i nasadzenia) - I kwartał 2026 r.
We wrześniu prace koncentrują się na dalszym montażu infrastruktury sanitarnej, elektrycznej i kontynuacji robót w tunelu. Włączone zostanie nowe oświetlenie ulic na zakończonych już odcinkach. W rejonie ronda Młyńskiego i Barei prowadzone będą kolejne zmiany organizacji ruchu, tak, aby udostępniać wykonane już odcinki. Prowadzone będą intensywne roboty przy budowie chodników, ścieżek rowerowych i peronach. Roboty bitumiczne będą trwały cały miesiąc. Kontynuowane będą też prace instalacyjne w tunelu - wodociągowe, kanalizacyjne i wentylacyjne - które są niezbędne, by w kolejnych miesiącach rozpocząć wykańczanie stacji i wyposażanie jej w systemy bezpieczeństwa.
Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST etap IV) połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema, skracając czas dojazdu do centrum miasta o ok. 12 minut. Pasażerowie skorzystają z połączenia pod koniec I kwartału 2026 roku. To pierwszy tak duży projekt transportowy w Polsce realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Za projekt z ramienia miasta odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK). Elementem, który budzi największe zainteresowanie jest podziemna stacja na trasie, głęboka na 12 metrów.