Kraków: Budowa S7. Jezdnie połączone, pełna obwodnica miasta coraz bliżej. Węzeł Mistrzejowice zaczyna nabierać kształtów
Połączenie jezdni na Węźle Mistrzejowice i widoczny efekt
18 września zakończyła się trudna operacja na budowanej S7 w Krakowie. Przesuwano estakadę. Przesuwanie tak dużej konstrukcji wymagało ogromnej precyzji. Trzeba było połączyć się z gotową już drugą częścią estakady, zbudowaną od strony Zalewów Zesławickich. Każdego miesiąca przygotowywano 3-4 segmenty dla każdej z jezdni. Wysuwanie jednego elementu trwało do 6 godzin, z prędkością od 7 do 10 cm na minutę. To maksymalnie 6 metrów na godzinę. I się udało.
Jak widać na zdjęciach jezdnia stanowi już prawie gotowy jeden ciąg i aż prosi się by wylać już asfalt, wymalować pasy ruchu i puścić samochody. Nie tak prędko. Choć tak to wyglądało w maju:
Postęp prac na krakowskim odcinku S7 szacuje się na 74 proc. Na odcinku bliżej Widomej prace osiągnęły 100 proc. i zapewne robione są drobne poprawki. Zatem cały czas trwają prace właśnie na 5-kilometrowym odcinku w obrębie Krakowa. I tak jest od grudnia 2024. Ponad 2-kilometrowy odcinek od węzła Grębałów do węzła Nowa Huta GDDKiA chce oddać do użytku z końcem roku 2025, a mniej więcej w połowie 2026 roku węzeł Mistrzejowice i odcinek od tego węzła do węzła Grębałów.
Zmiany na Węźle Grębałów
O północy (z niedzieli na poniedziałek) GDDKiA zacznie zmieniać organizację ruchu na węźle Grębałów, który powstaje w ramach budowy nowohuckiego odcinka trasy S7.
Samochody jadące ul. Kocmyrzowską pojadą jednym pasem w obu kierunkach przez rondo zbudowane nad trasą S7. Tym samym ul. Kocmyrzowska zostanie przełożona na jej nowy, docelowy ślad. Na odcinku między węzłem Grębałów a budowaną pętlą tramwajową kierowcy pojadą nową jezdnią (od strony Cmentarza) (ruch jednym pasem w każdym kierunku).
Dojazd z ul. Łowińskiego z obu stron (tj. od strony ul. Okulickiego i ul. Ujastek) będzie poprowadzony jak dotychczas, wjazdami na węzeł. Na ul. Łowińskiego (poniżej ul. Kocmyrzowskiej) pozostawimy tymczasowe rondo ze względu na ruch sprzętu budowlanego (wyjazdy z placu budowy i pobliskiego zaplecza budowy).
Prace związane z wprowadzeniem nowego oznakowania i dostosowaniem układu drogowego do tej zmiany będą wykonywane od północy do 6 rano.
Trasa S7 Widoma - Kraków
W grudniu oddano kierowcom do użytkowania 13,3 km trasy od węzła Widoma do budowanego węzła Mistrzejowice. W budowie jest 5-kilometrowy odcinek od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta. Na tym odcinku powstanie 29 obiektów - mostów, wiaduktów i estakad. To ogromna liczba, zważywszy, że mówimy o krótkim odcinku. Dla porównania, na 13,3 km S7 między węzłami Widoma i Mistrzejowice są "tylko" 34 takie obiekty.
Skomplikowanie prac na tej trasie wiązało się też z przełożeniem instalacji wodnych, gazowych, teletechnicznych, kanalizacyjnych i ciepłowniczych, a także sieci energetycznych niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je właśnie estakadą) i tramwajowymi (nad przyszłą S7 powstały dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej).
"Z końcem tego roku chcemy udostępnić kierowcom 2-kilometrowy odcinek między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W drugiej połowie 2026 roku planujemy otwarcie węzła Mistrzejowice i tym samym zamknięcie pełnego ringu IV obwodnicy." - zapowiada GDDKiA.