Kraków: Dokładny przebieg linii metra. Zobacz, jak daleko będziesz miał do jednego z 29 przystanków
Trasa metra w Krakowie
Trasa rozpoczyna się w Nowej Hucie - w rejonie Kombinatu, gdzie powstanie również stacja techniczno-postojowa. Stamtąd, mijając aleję Róż, metro dotrze do ronda Kocmyrzowskiego i Czyżyn. Główną stacją dla zachodniej części Nowej Huty będzie "Wiślicka", dalej pociągi pojadą w stronę Prądnika Czerwonego, obsługując stacje "Bora-Komorowskiego", "Rondo Młyńskie" i "Olsza". Następnie metro zatrzyma się przy "Rondzie Mogilskim" i "Dworcu Głównym" - to on ma stać się centralnym węzłem komunikacyjnym Krakowa, integrując metro z koleją i komunikacją miejską.
Główną stacją dla zachodniej części Nowej Huty będzie "Wiślicka", dalej pociągi pojadą w stronę Prądnika Czerwonego, obsługując stacje "Bora-Komorowskiego", "Rondo Młyńskie" i "Olsza". Następnie metro zatrzyma się przy "Rondzie Mogilskim" i "Dworcu Głównym" - to on ma stać się centralnym węzłem komunikacyjnym Krakowa, integrując metro z koleją i komunikacją miejską.
Według ekspertów, na Starym Mieście metro powinno zatrzymać się na stacjach "Stary Kleparz" i "Teatr Bagatela", a następnie odbić w korytarz Alei Trzech Wieszczów - do stacji pod Muzeum Narodowym, zapewniając szybki dostęp do wielu instytucji kulturalnych, terenów rekreacyjnych i miejskich stadionów. Następnie metro przekroczy Wisłę, która jest najpoważniejszą barierą transportową współczesnego Krakowa. Ważnym węzłem przesiadkowym ma stać się stacja przy rondzie Grunwaldzkim. Kolejną stacją w sąsiedztwie Wisły będzie "Ludwinów". W zasięgu stacji - w połączeniu z realizowaną kładką pieszo-rowerową - znajdą się duże obszary Dębnik, Podgórza i Kazimierza. Wspólny przebieg dwóch linii metra - M1 i M2 - kończy się na stacji Brożka.
Dalej na południe eksperci rekomendują rozdzielenie ich przebiegu oraz budowę tuneli w stronę Opatkowic oraz Kurdwanowa. Pierwsza linia - M1 - prowadzi w stronę południowego zachodu - przez stacje "Ruczaj", "Kampus UJ", "Bobrzyńskiego", "Lubostroń", "Kobierzyn", "Kliny" do "Opatkowic".
To właśnie tam metro połączy się z koleją tworząc zintegrowany węzeł przesiadkowy nie tylko dla mieszkańców Krakowa, ale i obszaru metropolitalnego. Druga linia obsłuży Łagiewniki, obszar CH Zakopianka i przystanku kolejowego "Sanktuarium", kończąc swój bieg w Podgórzu Duchackim, gdzie zaplanowano budowę trzech stacji: "Halszki", "Witosa" oraz krańcową - "Kurdwanów", zlokalizowaną na południowym wschodzie dzielnicy.