Kraków: PKP sprawdzi możliwość stworzenia dworca w Bronowicach
Świadczy o tym odpowiedź na interpelację krakowskiego posła Dominika Jaśkowca, który zwrócił się do ministra infrastruktury z zapytaniem w sprawie opracowania koncepcji budowy północnego dworca kolejowego w Krakowie.
W swojej interpelacji zwrócił uwagę na obserwowany wzrost liczby połączeń kolejowych oraz wzrost liczby pasażerów korzystających z dworca kolejowego Kraków Główny.
- Realizacja ważnych i długo oczekiwanych inwestycji, takich jak chociażby budowa nowej linii kolejowej Podłęże-Piekiełko, będzie dodatkowym czynnikiem zwiększającym obciążenie Dworca Głównego. Przy braku możliwości jego dalszej rozbudowy, będzie to skutkowało w najbliższych latach koniecznością budowy nowego dworca kolejowego do obsługi połączeń dalekobieżnych i regionalnych w północnej części Krakowa - przekonuje poseł Dominik Jaśkowiec.
Ma odciążyć Dworzec Główny w Krakowie
Wskazuje, że południowa część Krakowa obsługiwana jest pomocniczo przez dworzec Kraków Płaszów, natomiast północna pozbawiona jest takiego dworca pomocniczego.
- Optymalną lokalizacją dla nowego dworca jest teren obecnego przystanku kolejowego Kraków Bronowice, który jest dobrze zlokalizowany i skomunikowany. W bliskim sąsiedztwie jest już dostęp do linii autobusowych i tramwajowych, a planowana jest też tam budowa centrum przesiadkowego. Jest też rezerwa terenowa - mówi poseł Dominik Jaśkowiec. - Rozbudowa przystanku Kraków Bronowice do standardu dworca, zwiększenie liczby peronów może pomóc w rozwoju szybkiej kolei aglomeracyjnej w tym rejonie - dodaje.
Przekonuje, że optymalnym rozwiązaniem w zakresie obsługi dalekobieżnych i regionalnych połączeń kolejowych jest funkcjonowanie na terenie Krakowa trzech dworców kolejowych (w układzie dworzec północny, centralny i południowy), co przyczyni się do zwiększenia przepustowości również samego dworca Kraków Główny, który zyska charakter stacji pośredniej. Wszelkie prace związane z przygotowywaniem składów pociągów będą mogły odbywać się na dworcu północnym lub południowym (Kraków Płaszów), bez konieczności zajmowania torów na Dworcu Głównym.
Wszystko uzależnione od analiz
"Ministerstwo Infrastruktury, jak i Spółka PKP S.A. jako zarządca nieruchomości, doceniają inicjatywę i zaangażowanie, które może przyczynić się do poprawy obsługi jakości podróżnych oraz zwiększenia komfortu transportu kolejowego w aglomeracji krakowskiej" - odpowiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
"W związku z czym Spółka PKP S.A. deklaruje przeprowadzenie analiz zasadności ewentualnej realizacji tej inwestycji. Należy przy tym pamiętać, że koncepcja budowy nowego dworca jest procesem złożonym i wymaga przeprowadzenia wielu analiz koniecznych do wykonania, w tym m.in. analizy transportowej, demograficznej, planistycznej (czy posiadane nieruchomości posiadają potencjał na posadowienie dworca kolejowego), a także finansowej i ekonomicznej. Mając na uwadze powyższe, ewentualne dalsze kroki i rekomendacje będą uzależnione od wyników przeprowadzonych analiz" - dodał wiceminister Piotr Malepszak.