Kraków: Trzy wielkie inwestycje dobiegają końca
Utrudnienia dla kierowców i mieszkańców
Inwestycje wiązały się z częstymi zmianami organizacji ruchu na osiedlach i wokół nich oraz zamknięciu pętli tramwajowej. To z kolei przełożyło się na uciążliwe korki, które trwają do dziś. Dla mieszkańców wielką uciążliwością było też brodzenie w błocie, zwłaszcza w miesiącach jesiennych i zimowych, kiedy wzdłuż przebudowywanej ulicy nie było chodników.
Węzeł Grębałów
Od 6 października tego roku nastąpiła zmiana w organizacji ruchu w ciągu ul. Kocmyrzowskiej i ul. Łowińskiego w Krakowie. Udostępnione zostało dla ruchu górne rondo Węzła Grębałów, czyli serce tej ogromnej konstrukcji. Wjazd na rondo jest możliwy ul. Kocmyrzowską i Łowińskiego.
Węzeł Grębałów to element budowy 18,3 km trasy z Widomej do Nowej Huty. Dzieli się ona na dwa znacznie różniące się od siebie odcinki. Pierwszy, tzw. pozamiejski, (jest już gotowy) ma 11,2 km i przebiega przede wszystkim przez tereny rolnicze. Droga w tej części ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku, powstały na niej dwa węzły, Łuczyce i Raciborowice.
- Drugi odcinek, miejski, ma 7,1 km i biegnie w większości przez teren Krakowa. Budowa w tym miejscu przecina wiele różnych urządzeń, linii i sieci, m.in. ciepłowniczych, energetycznych i gazowych. Trasa w tej części będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku i dwa węzły drogowe, Mistrzejowice i Grębałów - mówi Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.
Przebudowa ulicy Kocmyrzowskiej
Przebudowa pierwszego odcinka ul. Kocmyrzowskiej - od ul. Bukszpanowej do węzła Grębałów - powoli dobiega końca. Drogowcy montują właśnie ekrany akustyczne. Rozbudowa tej ulicy to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych realizowanych obecnie w Krakowie. Projekt ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców północno-wschodniej części miasta, ponieważ po jego zakończeniu poprawi się jakość i płynność ruchu oraz komfort podróżowania transportem publicznym.
Prace prowadzone są na odcinku od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej i obejmują nie tylko rozbudowę samej jezdni, ale także modernizację torowiska tramwajowego, budowę nowoczesnej pętli tramwajowo-autobusowej oraz kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej.
Na obecnym etapie prac zakończono już budowę nowej, wschodniej jezdni, na którą został przekierowany ruch. Pozwoliło to wykonawcy na rozpoczęcie robót na istniejącej dotychczas jezdni zachodniej. Znaczący postęp odnotowano również w zakresie innych elementów inwestycji - gotowe są wszystkie pale i słupy pod przyszłe ekrany akustyczne, a także większość chodników po obu stronach ulicy. Oddano do użytku drogę prowadzącą do cmentarza oraz ul. Bukszpanową, co już teraz ułatwia lokalną komunikację.
Przebudowa pętli tramwajowo-autobusowej
W sobotę 11 października rozpoczęły się prace przy połączeniu torowiska z nową pętlą tramwajową przy cmentarzu Grębałowskim. W praktyce oznacza to wyłączenie z użytkowania na co najmniej dwa tygodnie dwóch przystanków - "Jarzębiny" i "Darwina". Przez ten czas ma działać zastępcza komunikacja autobusowa. Prace mają się zakończyć przed 1 listopada, aby pasażerowie mogli dojechać tramwajem na cmentarz.
Trwa rozbudowa pętli tramwajowej na Wzgórzach Krzesławickich. Będzie ona większa niż dotychczas i zyska zadaszenie oraz po dwa 65-metrowe perony dla wsiadających i wysiadających.
- Wewnątrz pętli znajdzie się terminal autobusowy z czterema peronami, piętrowym parkingiem dla rowerów i budynkiem użytkowym, w którym znajdzie się m.in. poczekalnia ze strefą gastronomiczną, toalety, dyspozytornia ruchu oraz zaplecze dla motorniczych i kierowców - podkreślał w rozmowie z nami Mirosław Podraza, dyrektor regionu w firmie Gülermak. Nowa infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i objęta monitoringi.