Krzyszkowice: Powstaną drogi dojazdowe wzdłuż zakopianki. Pięć firm stanęło do przetargu. Inwestycja ma ułatwić mieszkańcom wjazd na drogę krajową
Jak stwierdza krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - tutaj priorytetem jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu włączania się do ruchu dla mieszkańców tej okolicy. Społeczność tutejsza od lat domagała się umożliwienie lepszego włączenia się do ruchu na zakopiance. Były prośby, interwencje, zebrania mieszkańców, podczas których zobowiązywano władze i zarządców drogi do budowy bezpiecznych wjazdów na drogę krajową nr 7 w Krzyszkowicach.
Przetarg na budowę tych dróg dojazdowych został ogłoszony 19 sierpnia, a teraz zarządca drogi ma przeanalizować złożone oferty.
Firmy startujące w przetargu:
Rozpiętość ofert w przetargu wyniosła od 13,7 do 18,9 mln zł. Poniżej zestawienie pięciu złożonych ofert i ich wartości:
- Nowak-Mosty - 13 700 000,00 zł,
- Zibud - 14 972 559,99 zł,
- Strabag Infrastruktura Południe - 15 849 780,00 zł,
- Przedsiębiorstwo Drogowe "KONTRAKT" - 18 425 000,00 zł,
- Eurovia Polska - 18 985 384,38 zł.
Ruch tranzytowy i lokalny na zakopiance
Zakopianka jest droga krajową nr 7, uznawana za tranzytową. Tędy przemieszczają się turyści jadący w góry i samochody ciężarowe zmierzających na południe. Jednak dla okolicznych mieszkańców to często jedyna, alternatywa dla ruchu lokalnego.
GDDKiA wskazuje, że Małopolska jest gęsto zaludniona nie tylko wzdłuż tej trasy, ale jako cały region (226 osób na km kwadratowy daje nam drugie miejsce wśród wszystkich województw).
- Z drugiej strony to właśnie moment włączania i wyłączania się z ruchu na drodze, która w wielu miejscach jest drogą ekspresową, jest szczególnie niebezpieczny zarówno dla manewrującego kierowcy, jak i innych uczestników ruchu. Dlatego dbając o najwyższe standardy bezpieczeństwa oraz stale podnosząc komfort jazdy kierowców, budujemy dodatkowe drogi wzdłuż zakopianki, które umożliwią lepsze połączenie z powstającym w Krzyszkowicach węzłem oraz bezkolizyjne włączanie się do ruchu na drodze krajowej nr 7 - informuje Anna Bałdyga z Zespołu ds. Komunikacji w krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wskazuje, że ruch na zakopiance jest bardzo intensywny. Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) w latach 2020-2021 na odcinku Głogoczów - Jawornik każdego dnia przemieszczało się ponad 39 tys. pojazdów. Zakopianka pozostaje jedną z najpopularniejszych tras w skali kraju, a kolejne rekordy liczby przejazdów w tunelu pod Luboniem Małym sugerują, że zainteresowanie tą trasą stale wzrasta.
Kolejna edycja Generalnego Pomiaru Ruchu jest prowadzona, wstępne wyniki mają być połowie przyszłego roku.
Inwestycje na drodze krajowej
- Celem tej inwestycji jest lepsze połączenie dróg lokalnych z budowanym w Krzyszkowicach węzłem. Jego kluczowym elementem jest tunel, który niedługo, bo do końca tego roku, poprowadzi pod zakopianką lokalny ruch samochodowy i pieszy. Dzięki temu mieszkańcy z terenu Krzyszkowic i okolic zyskają możliwość łatwego przejazdu z jednej strony miejscowości na drugą. Możliwe będzie także zamknięcie sześciu zjazdów na DK7, których poziom bezpieczeństwa nie spełnia wyśrubowanych norm - informuje GDDKiA.
W ramach budowy dodatkowych jezdni w Krzyszkowicach powstaną także trzy nowe mosty - jeden na Krzyszkowiance i dwa na Młynówce. Wykonawca, po podpisaniu umowy, będzie miał niespełna trzy lata na przygotowanie projektu prac, uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz realizację inwestycji.
W Krzyszkowicach powstaje węzeł
Aktualnie trwają prace przy budowie węzła w Krzyszkowicach, czyli bezkolizyjnego przecięcia zakopianki poprzez tunel pod drogą główną. Umożliwi on bezpieczniejsze i dużo bardziej płynne włączanie się do ruchu na DK7, jak również da możliwość swobodnego przemieszczania się pomiędzy zachodnią i wschodnią stroną miejscowości i przejazdu dalej w kierunku Bęczarki.
Modernizacja zakopianki od Krakowa do Myślenic
Konsekwentnie realizujemy program modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Dzięki niemu zwiększymy przepustowość tej trasy i poprawimy bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu. Naszym celem jest osiem bezkolizyjnych skrzyżowań na DK7. Trzy już funkcjonują. Są to estakada w Myślenicach, którą oddaliśmy do użytku w 2009 roku, oraz dwa kolejne (w Mogilanach i Głogoczowie), powstałe jeszcze w ubiegłym wieku. W zeszłym roku oddaliśmy do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie.
Na naszej "liście do zrobienia" pozostają aktualnie prowadzone budowy i projekty następujących inwestycji:
- węzeł w Krzyszkowicach,
- węzeł w Myślenicach na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego,
- rozbudowa układu drogowego w Libertowie,
- węzeł w Jaworniku,
- gruntowne zmiany na trasie zakopianki w Głogoczowie.