Linia kolejowa Podłęże - Piekiełko. Blisko do budowy kluczowego odcinka pod Krakowem. Czas na pociąg do Gdowa
Kolejowa inwestycja w Małopolsce za miliardy złotych
Oferty na przetarg na budowę linii kolejowej na odcinku Podłęże - Gdów złożyli: konsorcjum Budimeksu, Budimeksu Kolejnictwo i Ferrovial Construction (3,189 mld zł), konsorcjum Gülermak i Intop Warszawa (3,265 mld zł), konsorcjum PORR, PORR BAU i Trakcji System (3,650 mld zł), "TMA spółka cywilna", w skład której wchodzą Torpol, Mostostal Warszawa i Acciona Construccion (3,870 mld zł), konsorcjum Przedsiębiorstwa Usług Technicznych "Intercor", Doğuş İnşaat ve Ticaret i Dogus Construction Poland (4,393 mld zł).
Wszystkie firmy wyceniły inwestycję na kwoty wyższe niż ta zabezpieczona na dziś na to zadanie w budżecie PKP PLK (2,89 mld zł). Jednak dwie propozycje przekraczają tę pulę stosunkowo niewiele i wszystko wskazuje, że inwestor będzie dążył do rozstrzygnięcia przetargu. Wyboru wykonawcy przedsięwzięcia można spodziewać się w ciągu kilku miesięcy.
Pociągi na trasie Kraków - Gdów pojadą z prędkością do 160 km/h
Nowa linia kolei aglomeracyjnej w okolicach Krakowa powstanie w ramach budowy trasy kolejowej "Podłęże - Piekiełko".
Na odcinku Podłęże - Gdów zaprojektowano liczne obiekty inżynieryjne, m.in. 34 mosty i wiadukty kolejowe, 33 bezkolizyjne skrzyżowania oraz przeszło 900-metrowy tunel (w Zagórzu koło Niepołomic).
Stacje i przystanki kolejowe przewidziano: w Gdowie (w sąsiedztwie Marszowic, w okolicy obwodnicy Gdowa) oraz Wiatowicach, a także w rejonie Podłęże Balachówka oraz Zagórzu w gminie Niepołomice. Perony mają być w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się dzięki przejściom podziemnym i skrzyżowaniom bezkolizyjnym wyposażonym w windy.
Nowa linia kolejowa będzie dwutorowa i w pełni zelektryfikowana. Pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się tam do 160 km/h, a składy towarowe do 120 km/h. Według szacunków podróż z Gdowa do centrum Krakowa nową nitką SKA potrwa mniej niż pół godziny.
Zakończenie inwestycji, która będzie prowadzona w formule zaprojektuj i wybuduj przewidziano w drugiej połowie 2029 roku.
Nowy odcinek będzie włączał się w istniejącą magistralę kolejową E30 (Kraków - Rzeszów) pomiędzy przystankiem Węgrzce Wielkie i stacją Podłęże. Tory wybudowane zostaną nad autostradą A4, by jak informują PLK - "poprzez system mostów i wiaduktów łączyć się zarówno z linią kolejową w kierunku Krakowa Głównego, jak i Nowej Huty".
Linia Podłęże - Piekiełko. Budowa na kilku odcinkach
Obecnie prace budowlane toczą się na trzech fragmentach kolejowej inwestycji: stacja Limanowa, Limanowa - bocznica Klęczany, bocznica Klęczany - Nowy Sącz.
Zakończyła się już natomiast częściowo modernizacja linii kolejowej nr 104 na odcinku Chabówka - Rabka Zaryte, co było pierwszym etapem gigantycznego kolejowego projektu. Gotowa jest już pierwsza część tego odcinka, czyli tory od stacji Chabówka do przystanku Rabka-Zdrój. Pierwsze pociągi regionalne pojawiały na zmodernizowanym przystanku w centrum Rabki-Zdroju w ostatnich dniach (w niedzielę 31 sierpnia).
W małopolskich miejscowościach powstają nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki, a obok Limanowej rozpoczęło się - w czerwcu tego roku - drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który skróci podróż pociągiem do Nowego Sącza.
- W sierpniu PLK SA podpisały umowę na realizację prac budowlanych na dalszym fragmencie linii kolejowej 104 (Rabka Zaryte - Mszana Dolna - Fornale). Na kolejne prowadzone są postępowania przetargowe. Nastąpiło już otwarcie ofert dla odcinków Podłęże - Gdów i Tymbark - Limanowa, a pozostałe przetargi dla tej inwestycji będą ogłoszone do końca tego roku - zapowiada kolejowa spółka.