Łódź: Ponad 13 kilometrów torów jest już na placu budowy tunelu średnicowego. Kiedy rozpocznie się ich montaż po ziemią?
Wszystkie szyny i podkłady kolejowe, które potrzebne będą do budowy torowiska w podziemnym połączeniu kolejowym pod Łodzią, są już zgromadzone na placu budowy. Łączna długość torów wyniesie ponad 13 km.
Źródło zdjęć: © fot. Adobe Stock
Jacek Zemła
Będą tory podziemne i naziemne
Na potrzeby łódzkiego tunelu średnicowego, który będzie najdłuższym podziemnym połączeniem kolejowym w Polsce, zostanie ułożone 13 407 metrów toru. Szyny w tunelu układane będą na betonowych podkładach kolejowych, ale część z nich ułożone zostanie na klasycznej nawierzchni torowej podsypkowej. Nawierzchnia torowa podsypkowa jest przewidziana na powierzchni, na odcinkach łączących istniejącą linię kolejową Łódź Kaliska - Łódź Żabieniec biegnącą wzdłuż al. Włókniarzy z rampami wjazdowymi do tuneli. Łącznie będzie to 1322 metry. Pozostałe 12 085 m toru budowane będzie w tunelach.
Szyny są, ale muszą poczekać
– Zarówno szyny jak i podkłady są już w stu procentach dostarczone na plac budowy i zabezpieczone czekają na montaż. W wielu miejscach będzie się on odbywał pod koniec realizacji inwestycji, ponieważ tunele wykorzystywane są tymczasowo jako drogi dojazdowe do podziemnych przystanków i komór dla ciężarówek, podnośników i innych maszyn budowlanych. W stropach podziemnych obiektów pozostawione są otwory technologiczne, przez które szyny i podkłady dostarczane będą na najniższe poziomy za pomocą dźwigów. Długość pojedynczej szyny to 120 metrów – mówi Piotr Grabowski, rzecznik firmy PBDiM budującej tunel.