Łódź: Ponad 13 kilometrów torów jest już na placu budowy tunelu średnicowego. Kiedy rozpocznie się ich montaż po ziemią?

Wszystkie szyny i podkłady kolejowe, które potrzebne będą do budowy torowiska w podziemnym połączeniu kolejowym pod Łodzią, są już zgromadzone na placu budowy. Łączna długość torów wyniesie ponad 13 km.
Ponad 13 kilometrów torów jest już na placu budowy tunelu Ponad 13 kilometrów torów jest już na placu budowy tunelu
Źródło zdjęć: © fot. Adobe Stock
Jacek Zemła

Będą tory podziemne i naziemne

Na potrzeby łódzkiego tunelu średnicowego, który będzie najdłuższym podziemnym połączeniem kolejowym w Polsce, zostanie ułożone 13 407 metrów toru. Szyny w tunelu układane będą na betonowych podkładach kolejowych, ale część z nich ułożone zostanie na klasycznej nawierzchni torowej podsypkowej. Nawierzchnia torowa podsypkowa jest przewidziana na powierzchni, na odcinkach łączących istniejącą linię kolejową Łódź Kaliska - Łódź Żabieniec biegnącą wzdłuż al. Włókniarzy z rampami wjazdowymi do tuneli. Łącznie będzie to 1322 metry. Pozostałe 12 085 m toru budowane będzie w tunelach.

Szyny są, ale muszą poczekać

– Zarówno szyny jak i podkłady są już w stu procentach dostarczone na plac budowy i zabezpieczone czekają na montaż. W wielu miejscach będzie się on odbywał pod koniec realizacji inwestycji, ponieważ tunele wykorzystywane są tymczasowo jako drogi dojazdowe do podziemnych przystanków i komór dla ciężarówek, podnośników i innych maszyn budowlanych. W stropach podziemnych obiektów pozostawione są otwory technologiczne, przez które szyny i podkłady dostarczane będą na najniższe poziomy za pomocą dźwigów. Długość pojedynczej szyny to 120 metrów – mówi Piotr Grabowski, rzecznik firmy PBDiM budującej tunel.

Wybrane dla Ciebie

Toruń: Październik w Muzeum Etnograficznym. Przed nami ciekawe wystawy i warsztaty
Toruń: Październik w Muzeum Etnograficznym. Przed nami ciekawe wystawy i warsztaty
Miliardy na biogazownie w Polsce. Banki stawiają na zieloną energię
Miliardy na biogazownie w Polsce. Banki stawiają na zieloną energię
Białystok: Miasto tłumaczy się ze zburzenia zabytków na Dojlidach. Sprawą zainteresował się resort kultury
Białystok: Miasto tłumaczy się ze zburzenia zabytków na Dojlidach. Sprawą zainteresował się resort kultury
Białystok: Kolejna inwestycja kolejowa. PKP PLK wybuduje łącznicę
Białystok: Kolejna inwestycja kolejowa. PKP PLK wybuduje łącznicę
Lublin: Zanim pojedziesz do lasu wybierz się na plac Litewski. Tu się dowiesz jak bezpiecznie zbierać grzyby
Lublin: Zanim pojedziesz do lasu wybierz się na plac Litewski. Tu się dowiesz jak bezpiecznie zbierać grzyby
Koszalin: Tablica dla westerplatczyków? Sąd się zgadza, aby zawisła
Koszalin: Tablica dla westerplatczyków? Sąd się zgadza, aby zawisła
Rolnicy z terenów zalewowych apelują o elastyczność w ekoschematach i biznesplanach
Rolnicy z terenów zalewowych apelują o elastyczność w ekoschematach i biznesplanach
Trójmiasto: Jak znaleźć grób bliskiej osoby? Możesz skorzystać z wyszukiwarek miejsc pochówku
Trójmiasto: Jak znaleźć grób bliskiej osoby? Możesz skorzystać z wyszukiwarek miejsc pochówku
Ceny na rynku surowców szaleją. Luksus pachnie kawą i czekoladą
Ceny na rynku surowców szaleją. Luksus pachnie kawą i czekoladą
Chojnice: Dom uwięziony między ekranami. Mieszkańcy oburzeni
Chojnice: Dom uwięziony między ekranami. Mieszkańcy oburzeni
Nowoczesny minimalizm – jak uniknąć efektu pustych ścian?
Nowoczesny minimalizm – jak uniknąć efektu pustych ścian?
Warszawa: Wjechała w drzewo i pieszego uszkadzając autobus
Warszawa: Wjechała w drzewo i pieszego uszkadzając autobus