Lubelskie: Nowoczesne ekologiczne pociągi za ponad 194 mln zł
Nowe jednostki zostaną dostarczone przez Przedsiębiorstwo H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. z Poznania.
Projekt "Zakup nowoczesnego bezemisyjnego taboru kolejowego wyposażonego w urządzenia pokładowe ERTMS" jest realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Unijne dofinansowanie wynosi ponad 116 mln zł, natomiast wkład samorządu to niemal 78 mln zł. Całość ma zostać zrealizowana do 31 grudnia 2029 roku.
- Cztery nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne to tabor, który nie zastąpi dotychczasowych jednostek, lecz rozszerzy naszą ofertę przewozową, umożliwiając sprawną komunikację zarówno w obrębie województwa, jak i w połączeniach z sąsiednimi regionami - mazowieckim i podkarpackim. Transport kolejowy ma tę przewagę, że jest niskoemisyjny, ekologiczny i bezpieczny, dlatego tak nam zależy na zmianie myślenia o kolei regionalnej i zachęceniu mieszkańców województwa do wybierania tego sposobu lokomocji - podkreślił marszałek Jarosław Stawiarski.
Nowoczesny tabor będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i ograniczoną mobilnością, a także wyposażony w szereg udogodnień podnoszących komfort podróży, takich jak klimatyzacja, Wi-Fi, monitoring, system informacji pasażerskiej, gniazdka, ładowarki USB, miejsca na rowery i nowoczesne toalety.
Pojazdy będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a ich wnętrza zostaną zaprojektowane jako jednoprzestrzenne, z wysokim udziałem niskiej podłogi (co najmniej 70%). Każdy EZT będzie posiadał 176 miejsc siedzących, a pojemność całkowita pojazdu przekroczy 700 osób. Przewiduje się, że rocznie z nowych pociągów skorzysta prawie 340 tys. pasażerów.
- Umowa z województwem lubelskim jest kolejnym krokiem naszej firmy w rozwoju portfolio produktowego o pojazdy trakcyjne z rodziny nowych EZT. Pojazdy zaprojektowane będą przede wszystkim z myślą o wysokim komforcie podróżowania, niezawodności, a także o łatwej ich obsłudze i eksploatacji. Lubelskie otrzyma pojazdy o długości maksymalnie 82 metrów, z których każdy pomieści minimum 176 pasażerów na miejscach siedzących. Pojazdy będą wyposażone m.in. w miejsca na rowery, klimatyzację, Wi-Fi, system informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się (w tym dla osób niepełnosprawnych) oraz dwie toalety. Dostarczone przez nas pojazdy charakteryzować się będą dodatkową funkcjonalnością, poprzez możliwość rekonfiguracji układu i liczby stałych miejsc siedzących, w celu zwiększenia możliwości przewozu dodatkowych 8 rowerów. Jestem przekonany, że nowy tabor to kolejny krok rozwoju ekologicznego i nowoczesnego transportu w regionie - zaznaczył Łukasz Szaranek, Dyrektor Sprzedaży Pojazdów Trakcyjnych w FPS.
Województwo Lubelskie posiada obecnie 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych - 5 serii EN57AL i 9 nowoczesnych Impulsów 2 serii EN98A. Po dostawie czterech nowych EZT liczba ta wzrośnie do 18 jednostek. Uzupełnieniem są 13 pojazdów spalinowych.