Lubelskie: Uzbrojeni w solarki, solanki i kilkanaście milionów złotych. Zima zaskoczona przez drogowców
Akcja zima w Lublinie
- Służby miejskie dysponują niezbędnym sprzętem i środkami, aby zapewnić bezpieczne poruszanie się po drogach w okresie zimowym. Dysponujemy zakontraktowanym sprzętem oraz zasobami soli i piasku. Jak co roku będziemy dążyć do zachowania drożności lubelskich ulic i ciągów pieszych, zapewniając w ten sposób eliminację zagrożeń powodowanych zjawiskami pogodowym - mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.
Właśnie ta jednostka jest zobligowana do dbania o to, by mieszkańcy i mieszkanki Lublina mogli komfortowo i bezpiecznie korzystać z chodników, dróg rowerowych, jezdni oraz wszystkich terenów miejskie zlokalizowane poza pasem drogowym
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
W przypadku dróg miasto podzielone jest na siedem rejonów zimowego utrzymania. ZDiTM odpowiada za odśnieżanie łącznie ok. 721 km dróg, w tym:
- dróg wojewódzkich - 44 km,
- dróg powiatowych - blisko 150 km,
- dróg gminnych - 411 km,
- dróg wewnętrznych - 115 km.
W stałym zimowym utrzymaniu pozostaje powierzchnia ponad 507 tys. mkw. chodników, parkingów, schodów, kładek, skrzyżowań i dojść do przejść dla pieszych.
Również MPK Lublin włączone jest w akcję zimowego utrzymania miasta. Spółka ma za zadanie odśnieżyć ok. 800 przystanków komunikacji miejskiej znajdujących się w granicach administracyjnych.
Ile to będzie kosztowało
Jak informuje ZDiTM, bezpośredni wpływ na koszty zimowego utrzymania miasta mają warunki atmosferyczne. Wahają się one od kilku do kilkunastu milionów. Za sezon 2024/2025 (listopad-koniec marca) całkowity koszt zimowego utrzymania ulic wyniósł ok. 10,8 mln zł.
Materiały i pojazdy będące w gotowości w sezonie 2025/2026:
- solarki opłużone - 39,
- solarki małe - 14,
- ciągniki- 24,
- ładowarki - 7,
- równiaki lub pługi wirnikowe - 4,
- samochody do wywozu śniegu i obsługi - 18,
Materiały do zimowego utrzymania dróg (zapasy materiałów są uzupełniane na bieżąco podczas prowadzonej akcji):
- chlorek sodu (sól drogowa) - 2800 t,
- chlorek wapnia techniczny - 5 t,
- piasek - 300 t,
- solanka - wytwarzana na bieżąco według potrzeb.