Lublin: Ponad 40 mln wydane. Jest nowa droga i światła na skrzyżowaniu
Duże zmiany dla kierowców. Ale też pasażerów i mieszkańców. Od piątku (31 października) kierowcy pojadą nowym odcinkiem ul. Węglarza, czyli ul. Kłopotowskiego.
76-latka jechała pod prąd przez ponad 70 km. Stanie przed sądem
- Cywilizacja przyszła na ul. Trześniowską. Czekaliśmy na to od dawna, dla nas to kluczowa zmian - przekonuje Jerzy Meller, mieszkaniec Ponikwody.
Chodzi o przedłużenie ul. Węglarza. Trasa o długości 1,2 km będzie otworzona od piątku (31 października).
- O konieczności realizacji prac przy ul. Węglarza rozmawialiśmy z mieszkankami i mieszkańcami podczas spotkań w ramach "Planu dla Dzielnic". Dzisiaj spełniamy te oczekiwania i otwieramy nową drogę, która poprawi dostępność komunikacyjną tej części miasta oraz zwiększy komfort i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu drogowego - podkreśla Krzysztof Żuk, prezydent Lublin.
Dwie jezdnie a później jedna
Przedłużona ulica Węglarza - od ul. Walecznych do ul. Koryznowej - ma dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu, na odcinku od ul. Koryznowej do ul. Trześniowskiej jest to trasa jednojezdniowa.
Po obu stronach drogi powstały chodnik (łącznie ok. 2 km długości) i ścieżki rowerowe na odcinku ok. 1,4 km.
Wykonano trzy sygnalizacje świetlne, na skrzyżowaniach: ze Strzembosza, Walecznych, ponadto z ul. Narcyzową oraz z ul. ul. Koryznowej.
- Wszystkie będą uruchomione w piątek nad ranem - zapowiada Maria Łosiewicz-Górecka, zastępca dyrektora Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego.
Inwestycja trwała (moment podpisania umowy na wykonanie prac) 22 miesiące. Koszt praca to ponad 43 mln zł. Połowę wydatków pokryło dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
- Otwarcie przedłużenia ulicy Węglarza to ważny element w rozwoju układu komunikacyjnego Lublina. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy północno-wschodniej części miasta zyskują wygodne i bezpieczne połączenie z głównymi arteriami Lublina oraz lepszy dostęp do transportu publicznego - dodaje Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Lublin.
Krok do szkoły
W ramach inwestycji powstała nowa infrastruktura drogowa o łącznej długości około 2,6 km.
-To nie jest tylko asfalt, to nie jest tylko szerokość, to nie jest tylko przepustowość, ale cała infrastruktura podziemna, która pozwoli zrobić kolejny krok w przód: czy to w postaci szkoły przy ul. Majerankowej czy dojazdu do dworca przesiadkowego PKP przy ul. Trześniowskiej - podkreśla Cezary Bach, przewodniczący Rady Dzielnicy Ponikwoda.
Jakie problemy mieszkańców rozwiązuje droga?
- Dzielnica Ponikwoda charakteryzuje się wąskimi drogami, jednym z kluczowych problemów jest dostępność komunikacyjna - ta nowa droga zmienia to wszystko: komunikacja miejsca wjedzie w kolejne rejony dzielnicy, co umożliwi m.in. przesiadkę mieszkańców z własnych samochodów do komunikacji miejskiej. To zmniejszy korki i będzie w konsekwencji miało pozytywny wpływ na ekologię - wylicza Bach.
Dłuższe trasy autobusów
- Dzięki przedłużeniu ul. Węglarza obsługą komunikacyjną zostały objęte nowe osiedla dzielnicy Ponikwoda. W tym celu wydłużamy trasy dwóch linii: 13 i 31, które zapewnią bezpośredni dostęp do transportu zbiorowego mieszkańcom przyległych obszarów będących obecnie w intensywnej fazie rozwoju - podkreśla Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.
Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej wejdą w życie od piątku. Pojazdy będą zatrzymywać się na nowych przystankach: Poziomkowa 01 i 02 oraz Nasturcjowa 02 i 03.